Wolf en schaapskudde, hoe nu verder?

17 oktober 2021

Nunspeet – Welke maatregelen kan de stichting schaapskudde Elspeterheide nemen om in hetzelfde gebied als de wolf te kunnen verblijven. Dit vroeg de fractie van Gemeentebelang zich af tijdens een werkbezoek aan de kudde en zij hebben hier uitvoerig over gesproken met het bestuur van de organisatie en de herderin Daphne.

Natuurlijk was er voor iedereen schrik dat twee wolven een schaap uit een kudde in het zelfde gebied als onze kudde gepakt hebben. Het verhaal van de bewuste herder is indrukwekkend en heeft de organisatie doen besluiten op zoek te gaan naar mogelijkheden om de kudde te beschermen. Voor nu loopt men met een geluidswapen, luchthoorn rond en is besloten om ’s ochtends later de heide op te gaan als er geen mistflarden meer zijn. Verder zoekt men de wat drukker gebieden op om met de kudde te grazen. Wat er verder mogelijk is wordt onderzocht in samenwerking met de vrijwilligers, het bestuur en herders uit het buitenland. Deze laatsten werken al veel langer in gebieden met wolven leven. “De Wolf is een beschermd dier. En wat wij er ook van vinden dat hij er is, het is voor de kudde nodig om uit te vinden hoe wij hier mee om moeten gaan.” Aldus Ron de Bruijn, voorzitter van het bestuur.

Steunfractielid Thomas van de Hoorn uit Elspeet vroeg zich af hoe het er met een nieuwe kooi in Elspeet voorstaat. Het bestuur vertelde ons dat de stichting financieel gezond en stabiel is. Voldoende stabiel om in noodgevallen zelf de eerste klap op te kunnen vangen. Er zijn investeringen gedaan die de organisatie steeds professioneler maakt maar men zal eerst duidelijkheid vanuit de gemeente moeten krijgen of er een geschikte locatie gevonden kan worden.

Voor Gemeentebelang is de kudde van groot belang voor een bijdrage aan het behoud van onze paarse heide en vanwege hun toeristische uitstraling. Wij zien over een paar jaar graag een nieuwe kooi met een grotere kudde die hierin een duidelijke bijdrage kan  leveren. Aan het bestuur zal het niet liggen. Zij hebben een fondsenwerver aangeschreven die helpt om een gedeelte van het benodigde bedrag bijeen te krijgen.

Marc Konings, fractievoorzitter van Gemeentebelang: “Er zal echt ook meegedacht moeten worden vanuit de gemeente om de te komen tot een langdurige stabiele inkomensstroom om financiering van de nieuwe kooi mogelijk te maken. Wij zullen dit zeker richting de gemeente meenemen.”