ff appen

Op het moment van schrijven lees ik dat een groot deel van de Nederlandse gemeenten stopt met het communiceren via whatsapp. Daarmee valt voor de inwoners van die gemeenten een laagdrempelige manier om in contact te komen weg. In een tijd waarin je juist moet blijven zoeken naar manieren om zo toegankelijk mogelijk te blijven is dit wat mij betreft een stap terug.

De gemeente Nunspeet heeft onlangs een pilot gehouden met Whatsapp tijdens de herinrichting van de Oenenburgweg. Een iedereen die zich aanmeldde (middels een eenvoudig appje) werd met enige regelmaat op de hoogte gehouden over de stand van zaken, afsluitingen, waar aanwonenden hun container konden plaatsen en meer. Persoonlijk vond ik dit, als bijna-aanwonende, erg prettig werken.

Ook is vrijdag door de gemeente (als eerste gemeente in Nederland!) een overeenkomst getekend voor het gebruik van een online communicatieplatform.  Eind volgend jaar moet dit helemaal werken en heeft als doel “communiceren op de manier waarop de inwoner ook communiceert met de gemeente: telefoon, chat, video, Twitter en Facebook, dankzij een geïntegreerd Klantcontactcentrum”. En dat alles moet dan ook naadloos geschakeld zijn.

Kijk, dát is hoe Gemeentebelang het graag ziet. Niet de gemeente moet leidend zijn in hoe de inwoner de gemeente kan bereiken, maar de inwoner. Op uw manier, waar en wanneer het u uitkomt. Daarnaast moet dit platform ook ingezet worden voor medewerkers, zodat ze te allen tijden met collega’s en andere aangesloten instanties kunnen communiceren en de broodnodige informatie kunnen uitwisselen.

Daar hoort ook bij dat u de gemeente ‘gewoon’ een appje kan sturen, wel zo gemakkelijk. Tijdens de commissievergadering aanstaande maandag wil ik dan ook onze wethouder vragen hoe de pilot is verlopen en of dat een vervolg krijgt. En anders stuur ik wel een appje.

Pieter-Jan van Rossen