En door!

Een veelgehoorde kreet in onze vergaderingen: ‘en door!’. Soms zelfs nog met een beetje rollende ‘r’, zoals Mathijs van Nieuwkerk dat zo mooi kan.  Politici praten nou eenmaal graag, soms omdat ze zichzelf graag horen praten (dat zie ik bij Gemeentebelang gelukkig niet), soms omdat ze écht betrokken zijn bij een onderwerp en het ze bezig houdt (dat zie ik bij Gemeentebelang gelukkig vaak). Dat maakt dat je soms té lang over een onderwerp door blijft praten, en dan is soms even ‘plat slaan’ met een ‘en door!’ wel even prettig.

Dat mag in de raad ook wel wat vaker. Want hoe goed het ook is als discussie (en daarmee het democratisch proces) de ruimte krijgt, het moet niet eindeloos doorgaan. Soms moet er gewoon een klap op worden gegeven en gaan we aan de slag. Zo is in het proces naar een verbeterde stationsomgeving nu eindelijk de stap genomen om door te gaan naar de fase van een definitief ontwerp. Is de discussie voor nu even afgerond en kan men weer aan de slag. Te lang doorgaan geeft het risico dat al het zorgvuldige werk van deskundigen nog even dunnetjes wordt overgedaan door raadsleden, maar dan achterop een spreekwoordelijk bierviltje. Hier heeft Gemeentebelang de laatste paar vergaderingen meermaals voor gewaarschuwd, omdat we dat zagen gebeuren. ‘Kan dit pad niet even zo’, ‘is daar een voorsorteerstrook niet handig?’. Tuurlijk, ook wij zien aandachtspunten en hebben vragen bij bepaalde (verkeerskundige) oplossingen, maar laten de uiteindelijke uitwerking over aan de mensen die er écht verstand van hebben.

En door! Want hoe ziet nu het vervolgproces eruit? Al dat lange vergaderen heeft namelijk een ander negatief effect; veel inwoners zijn alweer afgehaakt. Ik krijg nu bijvoorbeeld vaak de vraag wanneer er begonnen wordt of wanneer het klaar is. Voor iemand die redelijk in de materie zit, is het gemakkelijk om te vergeten dat niet iedereen die ellenlange vergaderingen volgt en dus ook, ondanks alle communicatie-inspanningen van de gemeente, niet de antwoorden op zulke basale vragen meekrijgt. Daarvoor kan ik de gemeentelijke pagina met informatie over dit project en alle uitgegeven nieuwsbrieven aanbevelen, staat alles op een rijtje. En daar leest u dus dat als het definitief ontwerp (DO) er is, er aanbesteedt kan worden, daarna de schop in de grond. En als alles volgens plan gaat: eind 2024 klaar, zodat alles begin 2025 in gebruik genomen kan worden. Kan het verkeer, u dus, ook weer door.

Pieter-Jan van Rossen