Gemeentebelang: Regenboogvlag staat symbool voor inclusie

30 september 2021

Nunspeet – Gemeentebelang Nunspeet heeft, op initiatief van PvdA/Groen Links, een motie mede ingediend met als doel om op 11 oktober 2021, Coming-out dag,  de regenboogvlag te laten hijsen. De regenboogvlag is in de ogen van de lokale partij een symbool van inclusie en dat is zeker in deze tijd van enorm van belang. De motie is door een meerderheid in de raad aangenomen.

Gemeentebelang heeft al 75 jaar als belangrijke kernwaarde dat iedereen ertoe doet en erbij hoort onafhankelijk van ras, geslacht, eventuele geestelijke of lichamelijke beperking en seksuele voorkeur. Raadslid Martin Juffer: “Wij hebben dan ook actief meegedacht over de totstandkoming van de inmiddels goedgekeurde inclusieagenda. Diversiteit en gelijkwaardigheid spreekt voor ons voor zich. Uit gesprekken met mensen vanuit de LHBTI gemeenschap is ons wederom duidelijk geworden wat de schrijnende gevolgen zijn van het ‘er niet bij mogen horen’. Met name jongeren worstelen dagelijks met alles bepalende levensvragen over leven en dood! Daaruit blijkt hoezeer deze groep behoefte heeft aan erkenning omdat ze nog steeds niet gelijkwaardig behandeld worden door iedereen in de maatschappij”

Symbool

In de motie is de regenboogvlak nadrukkelijk benoemd als symbool voor gelijkheid van alle mensen met op deze dag specifieke aandacht voor de LHBTI-gemeenschap. In de motie wordt dan ook gevraagd om nog deze periode het vlagprotocol opnieuw te bekijken en te bepalen bij welke incidentele gelegenheden eventueel andere vlaggen gehesen zouden moeten worden. Fractievoorzitter Marc Konings: “Het is onbegrijpelijk dat het in deze tijd nog nodig is om aandacht te vragen voor de gelijkwaardigheid van groepen mensen. Wij merken echter dat dit helaas nodig is, daarom hebben wij ook deze motie mede ingediend.

Aangenomen

De motie is overgenomen door het overgrote deel van de raad. In Nunspeet zal dus op 11 oktober de gemeentevlag vervangen tijdelijk worden vervangen door de regenboogvlag. Gemeentebelang vindt dit een  goed signaal naar mensen die (nog) niet gelijkwaardig worden behandeld, waaronder de LHBTI-gemeenschap.