Gemeentebelang Nunspeet vraagt wethouder PFAS-norm te verhogen

29 november 2019

Gemeentebelang Nunspeet maakt zich zorgen over de gevolgen en problemen van de strenge PFAS-norm met betrekking tot grondverzet en projecten in de gemeente Nunspeet.

In de raadsvergadering van donderdag 28 november heeft raadslid Corrie Jansen namens de fractie van Gemeentebelang daarom vragen over de PFAS-norm aan het college gesteld. “Gemeentebelang maakt zich zorgen over projecten in onze gemeente die vertraging kunnen oplopen of misschien geen doorgang kunnen vinden”, aldus raadslid Jansen.

Jansen vroeg de verantwoordelijk wethouder of hij wist om hoeveel projecten het gaat waar vertraging of geen doorgang plaats vindt. Verder wilde Gemeentebelang graag van de wethouder horen of de achtergrondwaarden door de omgevingsdienst zijn vastgesteld en of dit betekent dat de strenge norm verhoogd kan worden. Diverse andere gemeenten hebben dit reeds gedaan.

De wethouder heeft in zijn beantwoording aangegeven dat een medewerker vanuit onze gemeente in een projectgroep van de provincie over de genoemde norm heeft deel genomen. Daarop is de scherp gestelde norm naar boven bijgesteld naar 0,5 microgram per kg grond. Dit betekent concreet dat er meer ruimte is voor vele projecten zodat deze weer door kunnen.

Wethouder Groothuis lichtte toe dat met het verruimen van de PFAS-norm hij, met de wetenschap van nu, geen problemen verwacht ten aanzien van bouwprojecten in de gemeente Nunspeet.

(foto: Firma Kamphorst)