Gemeentebelang: Nunspeet kan niet leveren in de Regionale Energie Strategie

6 augustus 2019

Nunspeet – Gemeentebelang vindt het jammer dat het college van burgemeester en wethouders heeft moeten erkennen, dat het voor gemeente Nunspeet lastig wordt om een substantiële bijdrage aan de Regionale Energie Strategie (RES) te kunnen leveren. Dit naar aanleiding van eerdere schriftelijke vragen ten aanzien van dit landelijk initiatief. De RES moet regionaal uitvoering geven aan de energietransitie, om zo doelen uit het landelijk klimaatakkoord te behalen.

Raadslid Edward Koers: “De afgelopen dagen hebben we bijzondere hete dagen gehad. Een paar weken ervoor stonden de straten in o.a. Nunspeet blank. Het is voor iedereen nu wel duidelijk dat het klimaat door ons toedoen van slag is”. Gemeentebelang vindt al langer dat nieuwe en meer duurzamere energieopwekking noodzakelijk om aan onze behoeften te voldoen. Dat dit lastig is omdat de natuurwetgeving en bijvoorbeeld het gebruik van windmolens moeilijk samengaan. Voor Gemeentebelang blijft echter centraal staan dat wij de aarde niet moeten uitputten en goed moeten achter te laten voor onze kinderen.

Burgerparticipatie
“Toch zie ik nog best ruimte om met behulp van de inwoners meer uit de RES te halen”, aldus raadslid Corrie Jansen. “Vanaf het najaar zullen er door het de gemeente ruimteateliers (workshops) georganiseerd worden. Iedere inwoner kan dan actief meedenken hoe wij onze gemeente duurzaam willen inrichten op gebied van energieopwekking en energiebesparing. Mooie bruikbare oplossingen komen soms uit onverwachte hoeken”.