Logo Gemeentebelang

Vereniging Gemeentebelang Nunspeet




Weblog

Hyves

Plaatsbord Nunspeet

Plaatsbord Hulshorst

Plaatsbord Elspeet

Plaatsbord Vierhouten

 

Fractievoorzitter:   

Henry Stulen

Commissie Algemeen Bestuur

Laan 81

8071 JJ Nunspeet

0341-253719

06-21930855

 

henry.stulen@nunspeet-gemeentebelang.nl   

               

 Henry Stulen
Dag,

Fijn dat u mijn weblog bezoekt! Het is toeval of u bent door een ander gewezen op mijn weblog. Ik ben in ieder geval blij u hier welkom te mogen heten. Voor mij een manier om iets van me af te schrijven en hopelijk voor u leuk om te lezen. Mocht u het niet leuk vinden dan hoor ik graag van u hoe het beter kan. Ook andere suggesties zijn natuurlijk van harte welkom. Ik wens u veel leesplezier.

Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (28/12/2009)

Rechtvaardigheid
Na een week zonder politiek maar eens een stukje beschouwing. Rechtvaardigheid staat voor eerlijkheid en gerechtigheid. Volgens mij willen we allemaal zo behandeld worden. Als raadslid stel ik me altijd die vraag. Is ons besluit rechtvaardig? De eerlijkheid gebied me te zeggen dat we wel eens op het randje zitten. Dan kom je vaak op het puntje maatwerk. Maatwerk mag echter nooit een excuus zijn om niet rechtvaardig te zijn. Ook heb je vaak als raadslid te maken met een keuze tussen twee kwaden. Dan moet je de minst kwade kiezen en dus voor maximale rechtvaardigheid.
We hebben in ons land wetgeving waaraan een ieder zich moet houden. Als gemeenteraad stellen we regelmatig verordeningen vast of kaders waaraan iets moet voldoen. In dat laatste geval is het voor mij en zeker ook voor Gemeentebelang erg belangrijk dat de door ons vastgestelde verordeningen of andere kaders uitvoerbaar zijn en vooral ook handhaafbaar. Ook moet er volgens mij ruimte blijven voor maatwerk.
Het laatste stadium van rechtvaardigheid is volgens mij het handhaven van de wetten en regels. Hierbij geld “gelijke monniken gelijke kappen”. De pakkans voor mensen die zich niet aan de wetten en regels houden moet groot zijn. Op dit moment hebben we binnen onze gemeente een ernstig tekort aan handhavingcapaciteit. Binnen Gemeentebelang krijgen we berichten over wanordelijkheden in natuurgebieden, woonwijken, ons centrum maar ook zeker op gebied van bestemmingsplannen en bouwvergunningen. Hier mag nooit sprake zijn van “de brutalen hebben de halve wereld”. De mensen die zich wel aan de regels houden moeten juist beloond worden en de zogenaamde “brutalen” moeten aangepakt worden.
Ik besef nu dat uit deze beschouwing mijn marechaussee achtergrond duidelijk waarneembaar is. Ik weet namelijk vanuit mijn 30 jaar bij de Koninklijke marechaussee dat strikte handhaving uiteindelijk loont. Het is rechtvaardig en werkt zeer preventief. Als je weet dat de pakkans groot is dan laat je het wel uit je hoofd om de auto zonder parkeerschijf te parkeren toch? Gemeentebelang strijdt daarom al jaren voor uitbreiding van de handhavers binnen onze gemeente. Een Gemeentelijk Bijzondere Opsporingsambtenaar of zelfs een paar van deze mensen kunnen veel oplossen. Volgend jaar komt er een pilot waarvan ik zeker weet dat, mits uitgevoerd door de juiste mensen, hij zal slagen.
Tot slot ben ik u mijn goede voornemen voor 2010 nog verschuldigd. U voelt het zeker al…. Ik zal mij nog meer focussen op RECHTVAARDIGHEID. Ik wens u en uw naasten een heel gelukkig en gezond 2010 toe en hoop u volgend jaar weer op mijn weblog te mogen begroeten.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (21/12/2009)

Kerst
Deze keer eerst een stukje van mezelf en dan toch nog een stukje politiek.

Kerst is een feest voor iedereen denk ik.

Veel mensen komen samen om deze dagen samen te vieren. Ook kijken we vaak om ons heen of er toevallig nog iemand alleen zit. Omzien naar elkaar! Geweldig.

Bezinning. Mensen hebben vrij van hun werk en praten met elkaar. De sfeer is goed bij een kaarsje en een boom en bevorderd een goed gesprek.

Traditie viert hoogtij. Zoals oma dat al deed krijgen we nog steeds een kalkoen. Vergeet niet de kerstbal in de boom die ik als peuter al kreeg.

Natuurlijk is religie ook belangrijk voor hen die daar in geloven. Samen de geboorte van Jezus vieren. Voor gelovigen volgens mij het belangrijkste feest van het jaar.

Het eten is bijzonder. Anders dan anders. Hoewel…. op 2e kerstdag kan het maar zo zijn dat we kliekjes krijgen. Teveel is in dit geval een voorbeeld dat een woord waar “te” voor staat niet goed is. Behalve tevreden natuurlijk.

Zou het toeval zijn dat kerst zo kort voor het nieuwe jaar plaatsvindt? Na deze positieve zaken gaan we met een goed gevoel het nieuwe jaar in. We hebben ons bezonnen op goede voornemens. We hebben elkaar weer eens gezien en weten weer wie het nieuwe jaar extra aandacht behoeft. Laten we dat dan niet vergeten. Omzien naar elkaar in het nieuwe jaar! Graag.

Of het nou God is of iemand anders die dit heeft bedacht dat maakt niet uit. Positief is het zeker. Vrede op aarde is toch de ultieme wens voor iedereen? Mocht er toch iets zijn ga dan praten. Vechten hoeft volgens mij nooit. Gun een ander z’n geloof of mening. Laat een ander in zijn of haar waarde. We zijn allemaal uniek en we kunnen elkaar juist verdragen omdat we het enige levende wezen op deze planeet zijn met een goed stel hersenen. Mensen die het anders doen gebruiken dus die hersenen onvoldoende.

Mijn goede voornemen voor 2010? Die ga ik tijdens de kerst bedenken. Ik beloof u dat volgende week mijn goede voornemen in deze weblog zal staan.

VVD back to the roots?
Dan nu een stukje politiek. Afgelopen week stelde de VVD in de gemeenteraadsvergadering een vraag in het vragenhalfuurtje. Ik heb het gehoord via de lokale radio omdat ik helaas niet aanwezig was. De vraag werd gesteld aan wethouder Edward van der Geest en ging over gladheidbestrijding in onze gemeente. De VVD was van mening dat dit niet goed ging en de vraag was hoe de wethouder het beter wilde gaan regelen. Kent u dat spreekwoord “dweilen met de kraan open”? Zo gaat dat ook met sneeuw. Toch? Bij nacht en ontij staan de harde werkers van de buitendienst van onze gemeente op om toch te gaan dweilen. Dus tijdens het sneeuwen gaan ze strooien en schuiven. Geloof me maar als ik zeg dat ze er alles aan doen om u veilig over straat te kunnen laten gaan. Bij Gemeentebelang zijn we daar in ieder geval van overtuigd. Wat wil de VVD dan? Moet de wethouder met een zweep achter deze mannen aan om ze nog harder te laten werken? Dat is toch belachelijk? De VVD ontpopte zich net een beetje als een partij voor iedereen maar helaas ging de partij nu even weer terug naar de roots. De mensen die al hard werken moeten nog harder werken. Het deed me pijn en ik baalde dat ik er niet kon zijn om hierover met de VVD in discussie te gaan. Wat mij betreft alle waardering voor de sneeuw- en ijsruimers!
Prettige kerstdagen en tot volgende week!


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (14/12/2009)

Politie dupe van handelen CDA, PvdA en Christen Unie
Niet alleen de politie maar juist ook u bent de dupe. U hebt het vast al ergens gelezen. De politie Nunspeet zal worden samengevoegd met de korpsen Elburg en Oldebroek. Onze regering met CDA, PvdA en CU heeft besloten dat er op de politie in Nederland dramatisch moet worden bezuinigd. Dan hebben we een minister van Binnenlandse zaken die roept dat het niet ten koste gaat van blauw op straat. Ten koste van wat dan wel? Al in december 2008 bij de behandeling van een voorstel om een G-Boa (dorpswacht met bevoegdheden) aan te stellen in onze gemeente riep Gemeentebelang dat de voorgenomen bezuinigingen op de politie wel degelijk ten koste zouden gaan van blauw op straat. Door alle partijen inclusief de burgemeester werd dat ontkend. Wat blijkt nu….. na de samenvoeging van politie Nunspeet met Elburg en Oldebroek zal de personele sterkte inkrimpen met ruim 22% van 62 naar 48. Het politiebureau in Nunspeet zal gaan sluiten en daarvoor in de plaats komt ergens een soort aangiftebalie.

In de commissie Algemeen Bestuur deed de burgemeester deze mededeling. Naar aanleiding daarvan werd het onderwerp besproken in de commissie. Ik heb de verantwoordelijke partijen opgeroepen om actie te ondernemen richting hun regering en 2e Kamerfractie. Natuurlijk is het CDA, de PvdA en de CU schuldig aan deze onbezonnen bezuinigingen op de politie! Dat zijn toch de partijen die de regering vormen? De CU roept handig dat de bezuinigingen niet tot gevolg mogen hebben dat het politiebureau in Nunspeet sluit en er mag ook niet minder blauw op straat komen. De PvdA is van mening dat de bezuinigingsplannen van de minister van Binnenlandse zaken, Guusje ter Horst (PvdA), onjuist worden uitgevoerd. De minister had toch opdracht gegeven dat het niet ten koste mocht gaan van blauw op straat! Wat mij betreft een onmogelijke opdracht. Het CDA in Nunspeet geeft aan de vrijheid te hebben om af te wijken van de standpunten van haar 2e Kamerfractie en dat nu ook doet. U kunt zich voorstellen dat ik me prettig voelde als Gemeentebelanger. Als ik lid zou zijn van één van de regeringspartijen zou ik me diep schamen en mijn lidmaatschap direct opzeggen. Hoe kun je nou als lokale vertegenwoordiger van een landelijke partij zo krachtig tegen een zo belangrijk standpunt van je eigen partij zijn? Dat zijn momenten dat politiek voor mij ook onbegrijpelijk wordt.

Door alle partijen uit de Nunspeetse gemeenteraad is nu de burgemeester op pad gestuurd om met de korpsbeheerder (burgemeester van Apeldoorn) te gaan praten. Aan hem de onmogelijke taakt om te redden wat er te redden valt.

De politieman of –vrouw op straat kan zich hier natuurlijk ook niet prettig bij voelen. Machteloos moeten ze toekijken hoe de CDA, PvdA en CU sterren in Den Haag hun afrekent. Vooral in onze regio heeft dit nog eens een ongewenst effect. Ten opzichte van de andere nieuwe clusters in ons politiedistrict moeten wij namelijk ook nog eens heel veel bezuinigen op mensen. De oorzaak ligt in een rekenmodel waarin rekening is gehouden met criminaliteitscijfers. Omdat de politie de boel beter onder controle heeft dan sommige andere korpsen worden ze nu meer ingekrompen dan die korpsen.

Wat kunt u doen? Om te beginnen altijd aangifte doen bij de politie. Dan gaan de cijfers tenminste weer de goede (eigenlijk verkeerde) kant op. En het is dan natuurlijk ook een reëel beeld. Let bij de volgende 2e Kamerverkiezingen goed op bij uw keuze als u uw veiligheid belangrijk vindt.

Namens Gemeentebelang kan ik u melden dat wij zeer ongelukkig zijn met de actuele stand van zaken. Wij vinden dat een volwaardig politiebureau in onze gemeente hoort te zijn met ruime openingstijden. Precies! Veel ruimer dan nu het geval is. Wijkagenten moeten zich nog meer in de wijk laten zien dan nu het geval is. In de gemeente Nunspeet 7 x 24 uur minstens 1 politieauto op de weg. Naast deze politie-inzet blijven wij van mening dat in Nunspeet een zogenaamde G-Boa (dorpswacht met bevoegdheden) moet komen die de zaken oppikt die de politie niet tot haar kerntaken beschouwd.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (07/12/2009)

Koffietafel wijk centrum Nunspeet
Afgelopen week was de eerste koffietafel een feit. Naar aanleiding van het rapport “de kettingen en de schakels” opgemaakt door de gereformeerde hoge school wordt voor elke kern of wijk in onze gemeente een zogenaamde koffietafel gehouden. Het genoemde rapport gaat over de sociale samenhang in onze gemeente. Het rapport geeft antwoord op de vraag hoe we met elkaar omgaan en of we elkaar überhaupt wel kennen. Het blijkt dat de kern Vierhouten de grootste sociale samenhang vertoond. In de kern Elspeet is het weer wat minder. Dat heeft vooral te maken met de rol van de kerken. Binnen een kerkverband is de sociale samenhang juist extreem goed. Tussen mensen van verschillende kerken kan het juist weer veel beter. In onze gemeente was het trouwens goed gesteld met de sociale samenhang. We kennen elkaar en willen ook wel iets voor elkaar doen. Om het rapport voor kennisgeving aan te nemen en bij het oud papier te leggen is het onderwerp echter te belangrijk. Daarom is er een vervolg aan gegeven door het organiseren van zogenaamde koffietafels.

Koffietafels hebben tot doel dat u uw buurt beter leert kennen en bewust wordt van de kansen die een goede sociale samenhang biedt. Bij de eerste koffietafel was de opkomst vele malen groter dan ik verwachtte. Ik ging er naar toe met mijn collega fractielid Martin Mol en sprak uit dat ik een zeer lage opkomst verwachtte. Ik kon dan ook m’n geluk niet op toen ik zag dat de opkomst zo groot was dat er stoelen bij moesten. Bij het openingswoord door een gedreven wethouder Schipper kwam er direct al kritiek uit de zaal op de politiek. “Ze zullen er nu wel zijn want er zijn binnenkort verkiezingen”. “Wie is er hier van de politiek?” Slechts Martin Mol en ik konden hun vinger opsteken. Gemeentebelang is echter altijd aanwezig bij dit soort evenementen. Dat heeft niets met de verkiezingen te maken. De overige partijen waren niet aanwezig dus de man had ongelijk. Ook was er kritiek op de politie. “We zien ze niet op straat en nu schitteren ze ook door afwezigheid”. Een grote groep bewoners van de Winckelweg was behoorlijk kritisch en waren in de veronderstelling dat deze avond bedoelt was als een soort wijkschouwavond. In hun straat was veel overlast door drank- en drugsgebruik. De aanwezige vertegenwoordiger van Omnia wonen pakte het goed op en zelfs de wijkagent schoof nog aan later. De avond werd gevuld door per tafel over een stelling te praten. Hierdoor leerden mensen elkaar beter kennen en dachten ze na over de kansen die sociale samenhang biedt.

Na afloop was er nog een drankje en bleek dat, voor zover ik waar kon nemen, alle deelnemers uitermate positief waren over het verloop van de avond. Wat ons betreft een zeer zinvolle avond die ik echt kan aanbevelen voor de bewoners die nog aan de beurt komen.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (30/11/2009)

Horeca in onze gemeente moet gezellig!
In de commissie Algemeen Bestuur werd gesproken over de lokale horecaconvenant. Het ging alleen nog maar over de evaluatie van de bestaande. Opvallend hoe mijn meeste collega fractievoorzitters uitgingen van negatieve zaken. De CU en het CDA wensten vooral aandacht voor overlast en de SGP kwam met een lang verhaal over alcoholmisbruik. Natuurlijk moeten we overlast zoveel mogelijk beperken en natuurlijk is er een verband tussen alcoholgebruik en de horeca. In het verlangde daarvan is er natuurlijk ook een verband tussen alcoholgebruik en overlast. Het verhaal van de SGP is er natuurlijk vooral op gericht om de openstelling van de kroegen in de nachtelijke uren terug te dringen. Ongezond alcoholgebruik begint volgens mij thuis. Welk voorbeeld geven de ouders en wat krijgen de jongeren mee in hun opvoeding. Mijn bijdrage ging vooral over het positieve. Is de horeca wel gezellig en wat vind onze jeugd er van? Naar mijn mening moet de inzet zijn gericht op gedragsverandering en niet op het verkleinen van de kansen om teveel te drinken of om overlast te veroorzaken. Daarvoor moet je zorgen dat je met de “probleemgevallen” spreekt en naar ze luistert. Pas dan kun je aan de oplossing denken. En, ja, samen met de horeca en politie. Voor Gemeentebelang staat voorop dat de jeugd het prettig moet vinden om uit te gaan in Nunspeet. Dat voorkomt horecatoerisme en dus ongelukken. Ook wil Gemeentebelang graag dat onze jeugd in onze mooie gemeente blijft wonen. Dan moet het ook gezellig zijn zodat ze wat dat betreft ook graag willen blijven. Kortom: Luisteren, motiveren, gedragsverandering. Dat zijn de punten waar we op in moeten zetten en laten we het alstublieft gezellig houden.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (23/11/2009)

Veluvine een feit!
Na een ietwat minder spetterende opening is nu Veluvine een feit. Een gebouw wat er architectonisch mag zijn en ook zeker in de omgeving past. Ik hoop wel dat de opening niet symbool staat voor wat komen gaat. Hoewel kwalitatief zeer goed was het vrij eenzijdig. Klassiek was royaal vertegenwoordigd maar pop of iets anders voor jongeren ontbrak. Ook de feitelijke openingshandeling was goed uitgevoerd door jonge danseressen maar ook weer niet echt een spetterend feest. Ik hoop dat de jongeren later meer aan bod komen. Het is een gebouw met een eigen leven. De school, bibliotheek, jeugd- en jongerenwerk, ouderenwerk, volwasseneneducatie en muziekonderwijs kunnen onder regie van het gebouw samenwerken.

Als raadslid ben ik vanaf het begin betrokken geweest bij de realisatie. Omdat Veluvine voor mijn deur staat heb ik ook de bouw gevolgd. Ook was ik op de hoogte van insiderinformatie omdat ik bijna wekelijks foto’s maakte en op de website van Gemeentebelang plaatste. Nu is voor mij het moment gekomen voor zelfreflectie. Ik bedoel dit niet negatief maar er zijn door mij fouten gemaakt waardoor we niet het optimale er uit hebben gehaald. Zo is naar mijn mening de theaterzaal met 400 plaatsen zeker 100 en misschien zelfs wel 200 plaatsen te klein. Dit is een compromis geweest om ook de SGP achter de plannen te houden. Jammer dat we dat hebben gedaan omdat we zonder SGP altijd nog 15 stemmen voor hadden want de VVD was toen ook nog voor de bouw van een MFA. Dan heb ik nog een fout gemaakt. Burgerparticipatie is voor Gemeentebelang een groot goed. Communicatie is dan een toverwoord. Communicatie is spreken maar zeker ook luisteren. Uiteindelijk blijkt ook nu nog steeds dat individuele belangen vaak niet stroken met algemene belangen. Als raadslid moet je dan de knoop doorhakken. Dat is niet altijd even leuk kan ik u verzekeren. Bij de voorbereidingen die moesten leiden tot de MFA was de stichting die de omwonenden van het Veluvineterrein vertegenwoordigde gesprekspartner. Om tegemoet te komen aan de omwonenden werd besloten om de bewoners aan de Boterdijk aan alle kanten te ontlasten. We hoopten natuurlijk dat daardoor geen procedures werden gevoerd die de realisatie zouden vertragen. Zo werden toezeggingen gedaan over de ontsluiting. Langs de Boterdijk komt nu een groot hek om te voorkomen dat voetgangers, fietsers of zelfs auto’s via de Boterdijk ontsloten worden. De architect had graag een gebouw willen maken met alleen maar voorkanten. Dat kon echter niet omdat een “voordeur” aan de Boterdijkzijde geen optie was. Hebt u gezien dat het gebouw een achterkant heeft? Precies de achterkant is goed te zien vanaf de Boterdijk. Dat is ook precies de kant waar de initiatiefnemers voor de genoemde bewonersstichting woonden of nog wonen. De initiatiefnemers vergaten eigenlijk de bewoners van de Laan en Molijnlaan. Het grootste probleem was wel de vertraging door het vernietigen van de bouwvergunning door de Raad van State. Een vertraging van 2 jaar en een verhoging van de kosten van 13 naar 19 miljoen euro. Uiteindelijk werd het door aanpassingen (versobering) en een aannemer die wat van de prijs af deed toch nog 16 miljoen euro. Helaas dus veel nadelen door deze burgerparticipatie. Ik heb geleerd dat burgerparticipatie binnen de grenzen van het redelijke en het algemeen belang heel goed is maar daarna moet je als gemeenteraad het lef hebben om een besluit te nemen. Daar zit je voor in de gemeenteraad toch?

Ondanks deze bespiegelingen ben ik de trotse buurman van het mooie Veluvine. Ik weet zeker dat Veluvine een belangrijke plaats inneemt in de samenleving. Reken maar dat ik vaak even oversteek om een kijkje te nemen of een praatje te maken. Ik ben er erg blij mee!


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (16/11/2009)

Vitale Harmonie Nunspeet
De Harmonie bestaat al 100 jaar en viert dat groots dit jaar. De oude dame is echter bijzonder vitaal. Hoe kan dat nou? Daar wil ik deze keer eens op in gaan. Wist u trouwens dat één van de grote mensen in de geschiedenis van de 100 jarige Harmonie de oprichter van Gemeentebelang, Jos Lussenburg, is.

Gemeentebelang streeft naar een vitale gemeente. Als je kijkt wat de synoniemen van vitaal zijn dan zie je energiek, fit, kras en levendig. Dat bereik je volgens mij door de bevolkingsopbouw zodanig te stimuleren dat er een gezonde mix is van jong en oud. In Nunspeet zien we dat jongeren weg trekken en ouderen juist naar onze gemeente toe komen. Wij streven er al jaren naar om in de sfeer van huisvesting en voorzieningen de jeugd te laten blijven in de gemeente. We willen een aantrekkelijke gemeente zijn voor de jeugd zodat ze graag willen blijven. Als je dan de 100 jarige Harmonie ziet dan zijn ze qua leden daar bovenmatig goed in geslaagd. Werkelijk prachtig om te zien hoeveel jongeren muziek maken bij de Harmonie. Tijdens de receptie van de jarige Harmonie sprak ik daar over met de dirigent, Peter Poel, met de voorzitter, Aad Blansjaar, met een wat rijper lid Marco Bruines en met een aantal jeugdigen. Duidelijk was dat ze er allemaal erg trots op zijn. Ook de jeugd dus. Het bestuur en ook de dirigent houden rekening met de jeugd door ook voor de jeugd aantrekkelijke muziek te spelen. Opvallend was de opmerking van een paar jonge meiden dat ze vooral op de Harmonie zaten omdat het zo gezellig is. Ze voelen zich gerespecteerd en de tonen van hun instrument zijn net zo belangrijk als de tonen van ieder ander. Samen zijn ze een orkest!

Dan weer terug naar onze samenleving. We moeten dus een orkest zijn! Een orkest waar ieder z’n toontje mee blaast. Onze muziek moet zodanig zijn dat er voor elk wat wils is. Wie is dan de dirigent van onze samenleving? Wat mij betreft de gemeente. Niet dat de gemeente exact moet bepalen wat u op welk moment moet doen maar er moet een soort regierol zijn voor de gemeente. Die is er natuurlijk al voor een deel. De huisvesting, subsidie voor instellingen voor ouderen en jongeren maar ook subsidies voor sportverenigingen. De subsidies zijn allemaal bedoeld om mensen mee te laten doen. Ik bedenk me echter dat er weinig is waar we jongeren en ouderen samen brengen in één orkest. Dat is een uitdaging. De harmonie Nunspeet geeft in ieder geval het goede voorbeeld.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (09/11/2009)

Ik voel me beledigd u ook?
Waarom zult u zich afvragen. Onlangs bereikte mij het bericht dat het college van B&W heeft besloten dat kandidaten op de lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen geen zitting meer mogen hebben op de stembureau. Dit om alle schijn van belangenverstrengeling of beïnvloeding tegen te gaan. Ik zit zelf al vanaf 2003 als voorzitter op een stembureau. Dit deed ik bij alle verkiezingen.

Door de beslissing van het college van B&W is dat dus voorbij. Ik weet het niet maar ik kan me niet voorstellen dat de Gemeentebelang wethouder, Edward van der Geest, het hier mee eens was. Hij zit zelf namelijk ook al jaren op een stembureau. Ik zit op een stembureau omdat ik het erg belangrijk vindt dat je meewerkt aan alles wat met democratie te maken heeft. Zo ben ik ook vrijwilliger bij het praktische verkeersexamen van de basisscholen in de gemeente. Dat doe ik omdat ik denk dat praten in de raadszaal over het slechte verkeersgedrag van kinderen en jongeren pas zin heeft als daarna ook het beleid uitgevoerd kan worden. Ik ben dan graag vrijwilliger om daar bij te helpen. Deze motivatie heb ik ook gehanteerd als het ging om het al dan niet stembureaulid zijn. Het op een stembureau zitten van ’s morgens 06.45 uur tot ’s avonds “einde stemmen tellen” rond 23.00 uur is een behoorlijke marathon kan ik u vertellen. Gelukkig was het wel altijd gezellig! De minister van binnenlandse zaken heeft juist besloten dat ze het zitting laten nemen van verkiesbare mensen niet wil tegenhouden. Ik begrijp dan echt niet hoe het college in Nunspeet het dan in haar hoofd haalt om dit wel te doen. Heb ik dan al die tijd invloed uitgeoefend op kiezers? Natuurlijk niet! Waanzin om dat alleen maar te veronderstellen. Beïnvloed ik kiezers door mijn aanwezigheid? Laat u zich beïnvloeden daardoor? Nee toch? Ik kan me voorstellen dat u zich dus ook beledigd voelt. U weet volgens mij namelijk heel erg goed op wie u gaat stemmen.
Ik ben in ieder geval wel beledigd en teleurgesteld. Bah…. wat een bekrompen denkwijze!


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (02/11/2009)

U bent toch niet gek?
Tijdens de begrotingsvergadering gebeurden er vreemde dingen. Verkiezingen op komst? Ja, ik denk het wel. Je ziet duidelijk dat er populistisch gedrag wordt vertoond. En dan ook nog van de partijen waarvan je het niet verwacht. De meerderheid in de raad, namelijk de SGP en de CU. (respectievelijk 6 en 5 zetels van de 21)

Al enige tijd zijn we als gemeenteraad samen met het college van B&W bezig met de noodzakelijke verbouwing van het gemeentehuis. Noodzakelijk omdat het huidige gemeentehuis te klein is vanwege het toegenomen aantal ambtenaren, de invulling van een publiekswinkel en bijkomende zaken zoals veiligheid. Meer ambtenaren veroorzaakt doordat steeds meer taken van de landelijke overheid naar de gemeente komen. De publiekswinkel omdat de huidige balies in het gemeentehuis te verspreid liggen maar vooral omdat er veel klachten zijn van burgers over de privacy en het " kastje en de muur" effect. Bij een nieuwe situatie kunt u naar 1 loket en daar wordt u geholpen voor een rijbewijs of bouwvergunning of uitkering. De wachtende mensen zitten niet direct achter u maar op een "veilige" afstand. Natuurlijk blijven er ook spreekkamers voor een langer gesprek of nog meer privacy. De huidige hallen (boven en beneden) zijn onrendabel. Zo zijn ze bijvoorbeeld te klein voor een nieuwjaarsreceptie van de gemeente. Door de raadszaal er bij te betrekken zou een mooie grote ruimte kunnen ontstaat die wel rendabel is. Kortom een verbouwing is in uw voordeel.

In de vorige begroting stond hiervoor een bedrag van 2 miljoen euro. Na publicatie van de plaatjes in de lokale bladen kwam er veel weerstand en kritiek uit de samenleving. " Zijn ze nou helemaal gek? Een lelijke glaswand voor 2 miljoen?" Zoals ik net al schreef het was meer dan een glaswand. Toch heb je als politicus de neiging om mee te zingen met de kritiek. Dat zou je veel stemmen kunnen opleveren volgend jaar bij de verkiezingen. Dat is echter niet eerlijk en dus voor mij geen optie.

Bij de nu aangeboden begroting heeft het college haar huiswerk opnieuw gedaan en hebben ze zoals dat hoort in eigen vlees gesneden. Een goedkopere oplossing die toch de burger tevreden kan stellen als klant. Wat mij betreft een compliment waard!

Helaas! Door een amendement (wijzigingsvoorstel) van de SGP en CU op de voorliggende begroting moeten we het een jaar uitstellen. Als coalitiepartner begreep ik er niets van en de oppositie al helemaal niet. Toen het de indieners van het amendement lastig werd gemaakt bleek dat het vooral een straf voor het college was. Want de raad was onvoldoende betrokken bij het proces en dat moest nu maar eens anders. Dat we niet altijd op de hoogte waren van het proces dat klopt. Ik kan daar veel voorbeelden van noemen vanuit de laatste paar jaar. Kijk bijvoorbeeld eens naar de herinrichting van de dorpsstraat. De aannemer was al aan het werk toen wij nog moesten beslissen of het wel moest. En dan ook nog eens over een overschrijding van 50% (2 ton). Zonder enige moeite is het lijstje langer te maken. Ik ben echter van mening dat we nu door toedoen van de SGP en CU juist de burger raken. Nu kunnen we niet anders dan een jaar wachten. Ook wanneer we over 2 maanden wel een goed gewogen besluit kunnen nemen. Of dit gedrag de SGP en de CU meer stemmen oplevert? Nee, natuurlijk niet. U bent toch niet gek?


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (24/10/2009)

Bezoek Hoe gaat het met Gemeentebelang?
Een vraag die mij de laatste tijd vaak wordt gesteld. Ik ben actief binnen Gemeentebelang vanaf 1999 en heb dus al een paar verkiezingen meegemaakt. Ik moet zeggen met veel plezier. Iedere verkiezingstijd heeft haar eigen bijzonderheden. Ik ben zo enthousiast over de bemensing van de hele vereniging dat ik met gemak een half uurtje leeswerk kan tikken voor u. Dat zal ik niet doen. Ik zal zoals we altijd graag willen zijn kort en bondig zijn. Om een antwoord te geven op de vraag in de titel het volgende.

Als fractievoorzitter ben ik verantwoordelijk voor de fractie. Elders op deze website kunt u zien wie raadslid en steunfractielid zijn binnen de fractie. Ik kan vol enthousiasme melden dat het een geweldige ploeg is. We hebben jonge enthousiaste mensen in de fractie. We hebben ook enthousiaste oudere jongeren of, zoals u wenst, senioren in de fractie. We hebben weer twee dames. De kwaliteit van de mensen is hoog. De lijst voor de verkiezingen op 3 maart 2010 heeft dus een groot aanbod van serieuze kandidaat raadsleden. Ik kan u ook vast verklappen dat de lijst er verder ook erg goed uitziet. Ik kan nog niet uit de school klappen omdat de lijst niet definitief is maar ik verzeker u een grandioze lijst. Onze huidige wethouder Edward van der Geest is al door de leden van Gemeentebelang unaniem gekozen als lijsttrekker. �Wie anders�.
Het bestuur is ook goed gevuld en ook hier kundige mensen. Enthousiast geeft het bestuur leiding aan de hele vereniging. De permanente promotiecommissie, de groslijstcommissie, de verkiezingsprogrammacommissie en jong Gemeentebelang werken onder verantwoording van het bestuur. In de promotiecommissie die ook na de verkiezingen blijft bestaan zitten naast bestuurs- en fractieleden ook leden van de vereniging met een specialisme. Zo zitten daar in een webmaster, communicatiedeskundige en een marketingdeskundige. Ook jong Gemeentebelang participeert in de promotiecommissie. De groslijstcommissie is klaar en heeft het voorstel voor de verkiezingslijst aangeboden aan het bestuur. In die commissie werd constructief overleg gevoerd aan de hand van de binnen de vereniging daarvoor geldende regels. Op 11 november 2009 hopen we dat de leden deze lijst willen vaststellen. Het verkiezingsprogramma is na consulteren van de leden en een zogenaamd �rondje langs de velden� al bijna af. Wie we bij dat rondje bezochten kunt u lezen op deze website. Er vinden overigens nog enkele bezoeken plaats die nog iets kunnen toevoegen aan het verkiezingsprogramma. De jongeren binnen jong Gemeentebelang zijn ook zeer enthousiast en deskundig. Deze club vergaderd regelmatig en heeft nauwe banden met alle geledingen binnen de vereniging. Natuurlijk hebben ze ook invloed op het verkiezingsprogramma. De toekomst van onze vereniging! Zoals u kunt lezen heb ik behoorlijk vertrouwen in onze familie Gemeentebelang. Ja, familie, we zijn een grote familie. Naast de actieve mensen springen hun/onze partners ook regelmatig bij. LET OP! U HOORT NOG VAN ONS.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (12/10/2009)

Bezoek Commissaris der Koningin Cornielje
Aardige man!

Eigenlijk zou ik klaar zijn. Afgelopen donderdag bracht CdK van Gelderland een werkbezoek aan de gemeente Nunspeet. Hij bracht een bezoek aan een woonwijk die een eigen wijkplan heeft gemaakt, ging op bezoek bij het straathoekwerk en Veluvine (MFA), sprak met jongeren en sloot af met een bijeenkomst met de gemeenteraad. Alleen bij de laatste bijeenkomst was ik aanwezig.

Waar het mij vooral om ging is het volgende. Hogere overheden (rijksoverheid en provincie) dragen veel taken over naar de gemeenten. De reden is vaak dat de gemeenten dichter bij de mensen staan en beter weten wat de beste oplossing of het beste beleid is binnen die taak. Deze taken brengen meer werk met zich mee voor de gemeente en vanzelfsprekend kost dit meer geld. Vaak komt er geld met de taken mee maar dit is vooral niet te veel geld zullen we maar zeggen. De andere kant is dat ik van mening ben dat de hogere overheden zich nogal eens bemoeien met zaken die we prima zelf kunnen. Ik kan me dan niet aan de indruk onttrekken dat ze ons, de gemeente, niet vertrouwen. Zelf ben ik woonachtig in Nunspeet vanaf 1988. Het klinkt misschien sentimenteel maar ik heb mij hart verpacht aan deze gemeente. Mijn vele uren gemeenteraadswerk zijn bedoelt om deze gemeente nog beter te maken. Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken maar volgens mij geldt dat voor alle raadsleden en wethouders. Mijn boodschap aan de CdK was dan ook dat hij ons moet vertrouwen. Hij gaf aan dat we niet aan zijn vertrouwen hoefden te twijfelen. Ik doe dat ondanks zijn woorden nog steeds. Mijn stelling in deze is geen woorden maar daden.

Een voorbeeld wat ik aanhaalde: Tussen de A28 en de spoorlijn ligt een gebeid wat we hier de spoorzone noemen. U weet wel, het gebeid van de Golfbaan, Vennendal, Transferium en de motorcrossbaan. Voor dat gebied gelden dezelfde regels als voor het gebied tussen de A28 en Elspeet. Kortom een natuurgebied met de hoogste graad van beperkingen. Voor ons is de spoorzone een overgangsgebeid van de bebouwing van Nunspeet naar de natuur aan de andere kant van de A28. Met de provincie is telkens bij de begrenzing van gebieden waar het strenge natuurregiem geldt discussie. Nunspeet wil de grens aan de natuurkant van de A28 en de provincie voorbij de spoorlijn gezien vanaf de kern Nunspeet. Wat mij betreft een prima voorbeeld van wantrouwen van de provincie. Ze denken blijkbaar dat we de spoorzone, de entree van Nunspeet nota bene, willen verknallen door het vol te bouwen. Niets is minder waar natuurlijk. De CdK gaf aan dat het hier om de juiste vorm van communicatie ging. Toen ik hem uitdaagde door te vragen dit item op de juiste wijze te communiceren bleef het echter stil. Wie weet denk hij nog na over een antwoord en krijgen we dat binnenkort. Om te eindigen waar ik begon�� Ik denk dat het antwoord er wel komt want het is een aardige man.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (05/10/2009)

Pensioenleeftijd
Wat jammer nu dat de landelijke politiek de knoop door moet hakken. De kiezer zal de partijen die niet willen dat we langer werken belonen schat ik in. Het stormt in de polder en we moeten maar afwachten wat de schade is na de storm. Het kabinet is nu aan zet.

Ik ben zelf al bijna m�n hele leven werkzaam bij de Koninklijke marechaussee. Ooit heb ik eens gesolliciteerd. Bij het sollicitatiegesprek werd mij gevraagd of ik wel besefte dat ik wel 10 jaar langer moest werken. Mijn antwoord was dat werken geen gevangenisstraf is. Aan een gevangene vraag je �hoe lang moet je nog?�. Werken moet leuk zijn toch? Ik kan me voorstellen dat werkgevers daar aan gaan werken. Ooit zei een collega van mij eens: �ik ben liever met ruzie thuis dan met plezier op m�n werk�. Aan die collega is het niet besteed natuurlijk. Mijn echtgenote is al vanaf 1979 lerares basisonderwijs. Pas zei ze nog dat ze het werken met de kinderen nog steeds het einde vond maar al die sores er omheen werd haar wel eens teveel. Zo gaat het eigenlijk ook bij de Koninklijke marechaussee. In de basis een geweldige baan maar al die sores er omheen maken het minder aantrekkelijk. Het doel is niet om de kinderen iets te leren maar de verantwoording van allerhande zaken moet kloppen. Het doel is niet het voorkomen dat iemand de overtreding nog eens begaat maar de uitgeschreven bekeuring telt weer voor het contract. Ongetwijfeld kunt u zelf ook passende voorbeelden bedenken.

Kortom� maak werken leuk zodat het langer werken niet als een last maar als een lust kan worden beschouwd. Een gratis tip van een lokale politicus.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (28/09/2009)

Regels, regels en regels
Bij Gemeentebelang zijn we van mening dat we alle overbodige regels en bureaucratie moet afschaffen. Vanzelfsprekend zijn we dan tegen het maken van dubbele regels. Ook als we daar goede zier mee kunnen maken naar de kiezer toe! Bij een bezoek van ons aan de vereniging Dorpsgemeenschap Vierhouten werd wederom aandacht gevraagd voor overlast veroorzaakt door mensen die daar de groepsaccommodaties bezoeken. Natuurlijk is dat een doorn in ons oog. We denken dan ook goed na over maatregelen waarmee het probleem opgelost kan worden.

Tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering werd de kaderstellende visie voor recreatief nachtverblijf in de gemeente Nunspeet besproken. Dat is een hele mond vol maar het gaat over kampeerbeleid. Tijdens een door de SGP gevraagde schorsing besprak de SGP een motie waarin het college van B&W werd opgedragen om in december met nieuwe regeltjes te komen om de bovengenoemde overlast te voorkomen.

Alle partijen steunden die motie behalve Gemeentebelang. Wij vonden het onjuist om meer regels te maken terwijl er op dit gebied al voldoende geregeld is. Het Wetboek van Strafrecht maar ook andere regels, regelen dit al. We leven in een beschaafd land waar dit soort zaken natuurlijk al lang zijn geregeld. Het was natuurlijk wel een goed signaal geweest richting onze kiezers in Vierhouten maar voor ons gaat dan het terugdringen van de regels voor. Op de lange termijn plukken we daar allemaal de vruchten van.

Er is volgens mij maar ��n oplossing. Handhaving! Is er overlast dan gelijk de politie bellen en vragen om handhaving. Daar is de politie voor. Als we allemaal gaan denken dat de politie toch niets doet en daarom niet bellen dan is er dus ook geen aantoonbaar probleem. Altijd bellen dus!


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (21/09/2009)

Prinsjesdag
Traditioneel op de derde dinsdag in september Prinsjesdag. Na dit folklore spektakel waar vooral de dames hun best doen om de meest opvallende hoed te dragen volgt een debat in de 2e kamer. Een slappe regering doet er alles aan om uit te leggen dat het slecht gaat met de overheidsfinanci�n maar komt niet met concrete maatregelen. De regering laat nu 20 werkgroepen met ambtenaren de maatregelen bedenken. Ik begrijp hier niets van. Waarom heeft de regering dat huiswerk niet klaar voor Prinsjesdag? Dan was het nu een kwestie van keuzes maken geweest. Het lijkt nu verdacht veel op het heft in handen geven aan de zogenaamde derde macht (ambtenaren). De coalitiepartijen in de 2e kamer verdedigen zoals dat hoort de regering en de oppositie komt zelfs met een motie van wantrouwen tegen het kabinet. Als je uiteindelijk de 3 dagen samenvat die het debat in de 2e kamer duurde, dan kom je tot de volgende samenvatting:

Het gaat slecht met de economie;
Het gaat slecht met de overheidsfinanci�n;
De regering doet bijna niets aan bezuinigingen op lange of korte termijn;
De coalitie verdedigt de regering;
De oppositie valt de regering keihard aan;

Had het zin om drie dagen de debatteren? Ja, natuurlijk. De kiezer weet weer waar alle partijen staan. Helaas heeft het geen zin gehad om duidelijk te maken wat er gaat gebeuren om de schatkist weer op orde te krijgen. Ja, we moeten/mogen straks werken tot de leeftijd van 67 jaar als de SER niet met een beter voorstel komt. Voor de schatkist is dat slechts een druppel op een gloeiende plaat. Of zou het nog kunnen zijn dat de noodzakelijke maatregelen achterwege bleven omdat er volgend jaar maart gemeenteraadsverkiezingen zijn? De volgende dag gaven sommige hoofdrolspelers van het debat in de 2e kamer, wel de aftrap voor die verkiezingen.

Het is wel heel erg duidelijk dat we allemaal de broekriem moeten aanhalen in de nabije toekomst. Persoonlijk maar ook de gemeente Nunspeet. Binnenkort hebben we in Nunspeet ook een soort Prinsjesdag. Geen hoedjes, Koningin of gouden koets maar naar ik hoop wel inhoud. Ook in onze gemeente zullen we keuzes moeten gaan maken. Ik vertrouw er op dat onze regering, het college van B&W, wel wil regeren en voorstellen doet om onze gemeente ondanks de crisis vitaal te houden. Wij, de gemeenteraad, hebben dan de lastige taak om de juiste keuzes te maken.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (14/09/2009)

Macht van het openbaar vervoer
In de gemeente Nunspeet zien we allemaal dat er nieuwe bushaltes worden aangelegd. Als gemeenteraad wisten we dat dit zou gaan gebeuren. De wethouder Westerbroek had dit al vol trots medegedeeld. Toen de eerste halte werd aangelegd schrok ik echter wel. Ik kan me voorstellen dat de hoogte van de stoeprand of in dit geval halterand bepaalt hoe gemakkelijk je in de bus kunt stappen. Nu zijn ze naar mijn mening wel behoorlijk uit de kluiten gewassen. Mensen met hoogtevrees durven niet eens op de rand te gaan staan denk ik. Wat is het gevolg voor de verkeersveiligheid denk ik dan. Als je met je auto een stoeprandje raakt dan heb je schade en je staat op de stoep. Gevaarlijk dus. Bij de bushalte kaats je echter weer terug de weg op en misschien wel naar de andere weghelft. Verder valt het me op dat er op doorgaande wegen zoals de Elspeterweg of de Eperweg de bus gewoon op de weg blijft staan om mensen in of uit te laten stappen. Het lijkt er op dat alle mensen die niet in de bus zitten zich dan maar moeten aanpassen. Of ze rustig achter de bus blijven wachten moeten we maar afwachten. Ik denk het niet met alle gevaar van dien. Positief of negatief? Laat de toekomst het maar uitwijzen.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (07/09/2009)

Verzuiling goed voor sociale samenhang?
Als fractievoorzitter van een fractie die er voor iedereen is denk ja vaak na over de in de kop gestelde vraag. We hebben in de gemeente Nunspeet veel verzuiling. Veel meer dan in de meeste andere gemeenten. Natuurlijk komt dat vooral door de samenstelling van onze inwoners. In heel Nederland kennen we verzuiling in het onderwijs. Kinderen leren apart van elkaar om later samen binnen ��n maatschappij te gaan functioneren. In Nunspeet kennen we algemeen en protestantchristelijk ouderenwerk. Uit onderzoek is gebleken dat daardoor significant meer ouderen worden bereikt. Positief dus. Toch denk ik dat het jammer is dat het zo moet. Ik denk namelijk dat het de sociale samenhang niet ten goede komt. Ook kennen we algemeen en protestantchristelijk jongerenwerk. Ook hier voorziet het in de behoefte maar alweer ben ik van mening dat het jammer is dat jongeren niet samen bij ��n organisatie komen. Het is nu zelfs al zo dat de verzuiling toegeslagen heeft bij de dagactiviteitencentra voor onze verstandelijk beperkte medemensen. Ik betreur het dat we niet in staat zijn om de sociale samenhang te verhogen door al deze doublerende voorzieningen te reduceren tot 0. Vorig jaar presenteerde de Gereformeerdenhogeschool het rapport �De kettingen en de schakels� over de sociale samenhang in de gemeente Nunspeet. Wat blijkt nu, de sociale samenhang in de kern Vierhouten is het grootst. Laat daar nou net heel weinig verzuiling zijn. Willen we in onze hele gemeente op het niveau van Vierhouten komen dan is het van belang dat we met ALLE inwoners van onze gemeente de knop omzetten. We moeten met respect voor religie, levensbeschouwing of anderzijds samen willen leven en samen dingen willen doen. Pas dan is er de wil om ook binnen de voorzieningen te denken aan ontzuiling. Voor mij een droom waarvan ik hoop dat het nog eens werkelijkheid zal worden.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (31/08/2009)

Individueel belang en algemeen belang
Als raadslid moet je regelmatig een afweging maken tussen het algemene belang en het individuele belang. Dat valt niet altijd mee kan ik u vertellen. Persoonlijk zoek ik dan naar een oplossing die het algemene belang dient en het individuele belang niet of zo weinig mogelijk schaadt. Kijk bijvoorbeeld naar de besluitvorming destijds over de MFA (Veluvine). Je mag stellen dat de omgeving, met de bewoners van de Boterdijk voorop, niet echt enthousiast waren. Angst voor (verkeers)overlast was een reden om niet enthousiast te zijn. Ik heb toen zelf de oplossing bedacht die nu gerealiseerd is. De parkeerkelder zal rechtstreeks op de rotonde Molijnlaan/Laan worden aangesloten. Ook heb ik meegedacht in een oplossing voor de ontsluiting van de parkeerplaats (+ 137 auto�s) die op de hoek Bloemhofweg/Laan komt. De ontsluiting moet op de Laan uitkomen. Door mij, maar ook door de bewoners van de Laan zijn verschillende oplossingen aangedragen. Helaas moet ik constateren dat de opdrachtgevers van de bouw van Veluvine (en dat is niet de gemeente) communicatie met de buurt of de gemeente overbodig vinden. We weten dus nog niet voor welke oplossing is gekozen. De werkzaamheden rond het gebouw zijn overigens al wel in volle gang.

Komende week staan de nieuwbouwplannen op het terrein van de Brouwerskamp op de agenda. Ik was aanwezig bij de informatieavond voor de omwonenden en verbaasde me een beetje over de onvrede die onder hen was. Er was vooral kritiek op de bouwdichtheid en de plek van de woningen (te dicht op de weg). Ik denk persoonlijk dat communicatie hier het sleutelwoord is. De omwonenden hebben het gevoel dat ze niet gehoord zijn. Ze hebben zelfs een alternatief plan ingediend. We gaan dit onderwerp nog bespreken in de fractie dus een Gemeentebelang standpunt is er nu nog niet. Ik denk dat het duidelijk moet zijn dat inspraak niet hetzelfde is als bepalend. Er is een plan en je mag zeggen wat je er van vindt. Vervolgens moet volgens mij de overheid (in ons geval de gemeente) kijken hoe met behoud van het algemene belang aan de individuele belangen tegemoet kan worden gekomen. Natuurlijk met de juiste balans. Te vaak denken mensen dat ze niet gehoord zijn als ze hun zin niet krijgen. Dat is natuurlijk niet waar. Als raadslid wil je graag dat alle inwoners van de gemeente tevreden zijn over de genomen beslissingen. Dat veroorzaakt vaak een lastige spagaat. Het belangrijkste is dan dat je de beslissing uit kunt leggen en dat ook doet.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (22/08/2009)

Navigatiesysteem bij hulpdiensten
Onlangs een sterfgeval omdat een huisadres te laat werd bereikt. Het navigatiesysteem gaf de ambulance een onjuiste route. Het zal je maar treffen. Ik stel dat het ons allemaal treft. Morgen gebeurt het bij uw naaste toch? Kernvraag is wat de status van het navigatiesysteem is. Is het leidend of slechts een hulpmiddel. Dus moet de chauffeur zelf over de lokale kennis beschikken of moet hij blind op zijn navigatiesysteem rijden. Volgens mij moet de chauffeur altijd leidend zijn en zelf de kennis hebben. Bij de keuze tot schaalvergroting in de ambulancezorg verdwenen gelijk veel kwaliteiten. We kennen allemaal de problemen met de aanrijtijden van de ambulances. Vroeger toen elk dorp bij wijze van spreken z�n eigen ambulance had deed zich dat probleem niet voor. Nu werd op pijnlijke wijze het tweede probleem bloot gelegd. Het is namelijk onmogelijk dat een ambulancechauffeur zijn grote gebied goed kent. Daar kan de chauffeur niets aan doen. De oplossing moet gezocht worden in, jawel, de centen. Zoals u weet zijn die schaars op dit moment. Daar komt nog bij dat de financiering via de verzekeraars loopt. Dus hebben we nog weer te maken met commerci�le belangen. De ambulancechauffeur doet ook geen lokale kennis op door de surveilleren zoals de politie. Misschien moet de ambulance dat maar eens gaan doen in plaats van een standplaats in te nemen. Bij de politie doet zich hetzelfde probleem voor. De agent die noodhulp moet bieden kan onmogelijk het veel te grote gebied kennen. Een lichtpunt is onze brandweer. Omdat de vrijwilligers allemaal in onze gemeente wonen, kennen ze de meeste wijken als hun broekzak. De brandweer is overigens ook de enige hulpdienst waar de gemeente iets over heeft te zeggen. De overige diensten hebben te maken met de landelijke of provinciale politiek. Kijk dus goed waar u op stemt bij de verkiezingen 2e kamer of provincialestaten.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (20/07/2009)

Politie opgeheven?
Gemeentebelang maakt zich al heel lang zorgen over �blauw op straat�. Prominent stond er dan ook in ons verkiezingsprogramma dat we een dorpswachtfunctie wensten in Nunspeet. Nu blijkt de benaming dorpswacht wat ongelukkig omdat een dorpswacht geen bevoegdheden heeft. Daarom hebben we die naam omgedoopt naar G-Boa (Gemeentelijke Bijzonder OpsporingsAmbtenaar). In het laatste kwartaal van 2008 werd duidelijk dat er bezuinigd zou worden op de politie. Onze regering denkt dat een bezuiniging op de politie goed voor ons is! Precies�. wat mij betreft leven onze landelijke partijen ver van de werkelijkheid. En dan valt het in Nunspeet nog wel mee met de veiligheid als je dat vergelijkt met Amsterdam of een andere stad. Toch is er hier ook veel aan de hand. Zakkenrollerij, woning- of auto-inbraken zijn aan de orde van de dag. Gelukkig moorden minder maar ook dat komt helaas voor in onze gemeente. In de commissie vergadering van december uitte ik mijn zorgen over de bezuinigingen bij de politie. Destijds zou het niet ten koste gaan van blauw op straat. Ten koste van wat dan wel vroeg ik me toen al af.
Helaas krijg ik nu gelijk. Het lijkt er op dat de politie gaat bezuinigen door de bureaus van Oldebroek, Elburg en Nunspeet te gaan samenvoegen. Dan kunnen ze ook met minder mensen af. Wat mij betreft een heel slecht idee. Dat heeft dus ook gevolgen voor de toegankelijkheid van de politie. Nu al krijgen we in de politiek veel klachten over bijvoorbeeld openingstijden van het politiebureau. Dat gaat erger worden verzeker ik u. Dat is niet de schuld van de politieman of vrouw overigens. Die krijgen wel de kritiek over zich heen en dat is niet eerlijk. De landelijke politiek, daar moet u klagen. Sterker nog, kijk goed op wie u stemt bij de volgende 2e kamer verkiezingen. U merkt het al dat ik me grote zorgen maak. Wel mooi om te zien dat het college van B&W, met de burgemeester voorop, vorig jaar nog niet zo voor de instelling van een G-Boa was en ook niet overtuigd was van de teloorgang van de politie en nu ook tot inkeer is gekomen. Nu hoop ik dat de PvdA en het CDA in Nunspeet ook eindelijk eens tot inkeer komen. Of doen ze dat niet omdat het nou toevallig ook de twee grote regeringspartijen zijn? Moeten wij dan maar weer opknappen wat de landelijke politiek kapot maakt? Naar mijn mening worden we gedwongen om dat te doen. Moeten we U, onze inwoners, dan in de kou laten staan? Nee, ik wil dat niet. Om een antwoord te geven op de kop van dit verhaal kan ik u verklaren dat ik denk van wel. De politie is er nog in naam maar biedt niet meer wat de burger er van verwacht. Politiek gezien verschuilt het kabinet zich achter cijfertjes die afhankelijk zijn van onderzoekscriteria die natuurlijk niet altijd een objectief beeld vormen. Feitelijk is het zo dat er geen beeld meer is van werkelijke cijfers omdat we met z�n allen lang altijd geen aangifte meer doen. Het is lastig omdat het politiebureau dicht is en het heeft toch geen zin is de stelling. Aangifte via internet moet volgens mij een extra mogelijkheid zijn maar helaas is het al erg moeilijk om gewoon op het bureau aangifte te doen als het via internet kan. De dienstdoende agent zal er veel aan doen om u niet te ontvangen omdat het via internet kan. Logisch want hij of zij kan het werk al niet aan vanwege te weinig menskracht.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (06/07/2009)

MFA Veluvine een goede buur?
Als overbuurman volg ik de bouw natuurlijk op de voet. Wat mij betreft ziet het er goed uit. Met de pet op van gemeenteraadslid ben ik nog steeds er blij met dit resultaat. Voor de actuele stand van zaken moet u maar even kijken op deze website bij de foto�s van MFA Veluvine. Zojuist heb ik toevallig de 500 foto�s grens gepasseerd. Nu even de pet op van buurman van Veluvine. Op dit moment zijn we zoals dat heet �goede buren�. De opzichter, uitvoerders en overige mensen die er aan het werk zijn gedragen zich als goede buren. Omgekeerd probeer ik dat ook te doen door in het weekend of �s avonds een oogje in het zeil te houden. Intussen kennen we elkaar een beetje en zijn we echt een beetje buren geworden. Maar wat nu als de bouwvakkers hun hielen lichten en de bewoners er in komen? Ik begin dan als buurman m�n twijfels te krijgen. Er is namelijk geen communicatie met de buurt. Ja, ik weet het, een open huis enkele weken geleden. Dat is leuk en een goed gebaar. Of was dat gebaar van de aannemer? Ik weet het niet. De volgende stap in het proces is volgens mij de inrichting van het terrein om het gebouw. De buurt is beloofd dat de plannen gepresenteerd zouden worden. Ik schat in dat dit niet meer gebeurd. Waarom niet? Willen de nieuwe bewoners geen goede buren worden en hebben? Als u thuis een wijziging aan uw woning of tuin aanbrengt die van invloed is op het wonen naast u, dan verteld u dat toch ook aan uw buren? Zorgelijke ontwikkelingen dus. Dat er een plannetje tijdens het open huis hing doet hier niets aan af. Dat wist de buurt namelijk niet. Nu weer even de gemeenteraadpet op. Ook dan heb ik die zorg. De raad wil graag dat Veluvine middenin de samenleving staat en daar een deel van is. Draagvlak en dus een goede buur zijn hoort daar bij. U vraagt zich af waarom de raad nu dan niets doet? Dat kan niet. De bouw is door het gemeentebestuur op afstand gezet. Dat wil zeggen niet de gemeente maar in dit geval de toekomstige gebruikers zijn de bouwheren. Wat er nu gaat gebeuren moeten we dus maar afwachten. Met beide petten op vind ik het jammer dat de nieuwe buren geen toenadering zoeken. En natuurlijk ben ik ook als buurman nog steeds wel blij met dit Veluvine.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (06/07/2009)

Uitbreiding gemeentehuis
Afgelopen week werd in het gemeentehuis een informatieavond gehouden over de bestemmingsplanwijziging die nodig is om het gemeentehuis uit te breiden. Tevens werd ingegaan op de herinrichting van de dorpsstraat en de markt. Een redelijk aantal mensen bezette de stoelen in de raadszaal. Overigens minder dan verwacht want de schuifwand naar de publieke tribune kon dicht. Na een inleidend verhaal door de burgemeester kreeg Edward van der Geest het woord. Hij gaf een toelichting op nut en noodzaak van de verbouwing. Essentieel in zijn verhaal was dat het niet gaat om een nieuwe voorgevel maar dat dit het gevolg is van de noodzakelijke uitbreiding. De uitbreiding is noodzakelijk vanwege decentralisatie van overheidstaken en de realisatie van een publiekswinkel. Voor een uitgebreide uitleg verwijs ik graag naar de weblog van Edward van der Geest op de website van de gemeente Nunspeet via de link: http://www.nunspeet.nl/index.php?simaction=content&mediumid=5&pagid=380&stukid=1776

Na Edward gaf de architect een toelichting op de bouwplannen en op de veelbesproken voorgevel. Met die uitleg er bij wordt het acceptatie niveau van de voorgevel al een stukje hoger bij de belangstellenden maar ik moet constateren dat veel mensen nog niet enthousiast zijn. Nadat ook ambtenaar Sietze Kooistra een verhaaltje had geouden over de herinrichting markt en dorpsstraat sloot de burgemeester af. Wat mij betreft jammer dat de inrichting van deze avond zo was. De mogelijkheid tot vragen stellen was namelijk gefaciliteerd op bilaterale basis in de bovenhal van het gemeentehuis. Dat betekend dus dat de aanwezige raadsleden niet in de gelegenheid waren om alle vragen en opmerkingen mee te krijgen. Onlangs vroeg een bekende aan mij: �Henry, zeg jij nou een eerlijk wat je er van vind dat de gemeente zoveel geld uit gaat geven aan een nieuwe gevel voor het gemeentehuis?� Ze merkte verder op dat het geld dan maar beter ten goede aan de burger kon komen. Nadat ik had uitgelegd dat de nieuwe voorgevel het ge volg is van noodzakelijke uitbreiding en de realisatie van een publiekswinkel was het duidelijk en had ze meer dan begrip voor de verbouwing. Wat ik niet begrijp is de in mijn ogen verkeerde communicatie vanuit het gemeentehuis. In persberichten met bijbehorende plaatje wordt telkens weer de nieuwe voorgevel als doel neergezet terwijl het een gevolg is van. Nee, beste lezer, die voorgevel is niet belangrijk. Wat er achter die gevel voor u verbeterd daar gaat het om!


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (27/06/2009)

Dilemma
Het is donderdagmiddag en ik wordt gebeld. Iemand namens de Stichting Jeugdbuitenverblijven wil mij even spreken. De man klinkt ietwat in paniek. De stichting is eigenaar van de Grote Bunte. U weet wel, het grote landhuis in de hoek Elburgerweg � Molenweg. Op die donderdagavond zal het bestemmingsplan Molenbeek worden vastgesteld in de gemeenteraad. John van Slooten zou over dit onderwerp het woord gaan voeren. De reden van het telefoontje was deze. Bij het voorontwerp bestemmingsplan heeft de stichting gecontroleerd of er voor hen nog iets zou gaan veranderen. Toen bleek dat dit niet het geval zou zijn heeft de stichting zich verder niet meer verdiept in de hele procedure. Door toeval had de stichting zojuist ontdekt dat tijdens de procedure toch een wijziging had plaatsgevonden. Op het bosperceel achter de Grote Bunte was de bestemming verblijfsrecreatie van toepassing. Dit was ook bij het voorontwerp nog het geval. Nu blijkt echter dat deze bestemming plotseling gewijzigd was in bos. Als de gem eenteraad dat tenminste zou vaststellen die avond. Dit heet dan een ambtshalve wijziging waarvoor het college van B&W verantwoordelijk is. De beller gaf aan bij de exploitatie van het dure pand in de problemen te komen door de voorgestelde wijziging. Ik Begreep het verhaal en had er ook al mijn mening over gevormd maar verwees de beller door naar John van Slooten. Daarna hebben John en ik contact gehad en besloten deze wijziging �s avonds in de raad te proberen terug te draaien. Wethouder Westerbroek gaf aan hier niet onwelwillend tegenover te staan en overwoog dit al zelf te doen. Dat bleek echter niet te kunnen waardoor het middels een amendement van de raad moest. Helaas kreeg Gemeentebelang de andere partijen niet mee. Wel vanwege goede argumenten overigens. De andere partijen stelden dat de inspraakreactie van de stichting gewoon te laat was en dat we niet moeten reageren op een telefoontje op een donderdagmiddag voor de raad. Daar ben ik het helemaal mee eens. Toch zijn we bij ons standpunt gebleve n omdat voor onze fractie hier de stichting slecht was behandeld. Ook de reactie van de wethouder versterkte onze standvastigheid. Het amendement haalde het dus niet. Ik kijk hier echter met gemengde gevoelens op terug want wat mij betreft was het een dilemma omdat je het nooit meer goed kon doen. Ja wettelijk wel. Maar volgens mij ga je zo niet met inwoners of een stichting om. Een reden om de procedure nog eens tegen het licht te houden.

Pannaveldje Uitleg
Ergens in de eerste helft 2007 werd ik gebeld door een jongeman genaamd Tijmen Reekers. Ik was onderweg en reed net op de kruising �halfweg� tussen Elspeet en Nunspeet. Tijmen vertelde dat hij van de hele buurt handtekeningen had om een voetbalveldje aan te leggen op een stukje gras achter de Uitleg. Ik ben gelijk naar Tijmen toe gereden en we hebben samen de situatie bekeken. Hij liet de handtekeningen zien en werkelijk een behoorlijke lijst. De hadtekeningen waren echter niet voorzien van een adres zodat niet zichtbaar was wie er hadden getekend. Ik adviseerde hem om de handtekeningen opnieuw te gaan halen en nu ook het adres er bij te vermelden. Binnen 2 dagen belde Tijmen en vertelde dat hij de handtekeningen op 1 na binnen had van de hele buurt. Degene die nog niet had getekend woont naast het veldje en wilde eerste de plannen zien. Dus eigenlijk was de buurt 100% voor. Ik heb vervolgens via het college van B&W een afspraak laten maken tussen Edward van der Geest en Tijmen om de handtekeningen aan te bieden. Vanmiddag was het dan zover. De buurtvereniging Samen 1 had er een waar feest van gemaakt en door hen en door de wethouder van der Geest werd naar mijn mening terecht Tijmen herhaaldelijk aangehaald als degene die het goede initiatief nam. Het was een gezellige middag waarbij zoals altijd Gemeentebelang weer ruim vertegenwoordigd was met Cees Vissenberg, Deirdre Hijman en ondergetekende. Van mij natuurlijk ook de complimenten voor Tijmen. Dankzij hem een veldje waar de buurt kan samenkomen. Oh, ja�.. de wethouder zegde ook nog een bakje toe naast het veld. Wordt dus zeker een gezellige boel!


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (24/06/2009)

Zomeravondvoetbal aan de Schoolweg
Met de zon in de rug een kijkje nemen bij het zomeravondvoetbal een de Schoolweg. Dat deden veel Nunspeters waaronder ik. Het nut van dit evenement werd me gelijk weer duidelijk. Veel mensen ontmoeten elkaar daar. Gezellig en soms fanatiek was de sfeer. Ergens in 2005 dreigde deze competitie te stoppen aan de Schoolweg en zou dan elders plaats moeten gaan vinden. Gemeentebelang was daar fel tegen. Overlast was destijds de reden om het zomeravondvoetbal te verkassen. Gelukkig wordt de competitie ook nu nog gehouden aan de Schoolweg. Het hoort gewoon in het dorp. De teams en de supporters maken het gezellig en dat is precies wat we nodig hebben in een vitale samenleving. Oh ja, na afloop ruimen ze ook hun eigen troep weer op. Het publiek bestaat uit alle leeftijden. De voetballers overigens ook. Kortom�. geen spijt van ons standpunt destijds.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (13/06/2009)

Verkiezingen: het vervolg
In mij vorige bijdrage schreef ik al iets over computers en stembiljetten met rood potloot. Naar mijn mening zijn we in Nederland een beetje doorgeslagen. Zie hiervoor mij vorige bijdrage. Nu blijkt ook nog dat we het stembureau eerder moeten gaan sluiten om de stemmen nog te kunnen tellen. Volgens mij is het doel van democratische verkiezingen nou juist dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen. Daarvoor moeten die mensen ook maximaal in de gelegenheid worden gesteld. Dan moet je het stembureau niet eerder dicht doen. Helaas ziet onze minister van binnenlandse zaken dat anders. Of ik boos ben? Ja, toch wel. In de commissie AB heb ik nog gevraagd of we als Nunspeet hier iets tegen moeten gaan doen. Ik kreeg van de overige partijen geen reactie en de burgemeester leek er in te berusten en gaf aan dat zorgvuldigheid voorop stond. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat zorgvuldigheid voorop staat maar dat blijft zo als we gewoon om 21.00 uur gaan sluiten.

Panna 4 panna
Wie vrijdagavond op het marktplein kwam kon er niet omheen. Veel jeugd in actie maar ook veel oudere toeschouwers genoten van een pannatoernooi. Omdat het straathoekwerk 10 jaar bestaat hebben 8 jongeren vanuit hun maatschappelijke stage dit toernooi georganiseerd. Deze 8 jongeren hebben alles van EHBO, sponsors werven tot een financi�le begroting maken zelf gedaan. Zeer leerzaam natuurlijk. Het doel was om de jeugd een leuke avond te bezorgen en een beetje geld over houden om te sparen voor een mobiele pannakooi. Die leuke avond werd het zeker. In ieder geval wel voor mij. Zeker voor herhaling vatbaar! Wat natuurlijk leuk is voor een Gemeentebelanger is de winst van Edward van der Geest in de openingswedstrijd.

Opening expositie vrije academie.
Als Gemeentebelanger moet je daar natuurlijk bij zijn als je een uitnodiging krijgt. Wij zijn tenslotte opgericht en groot geworden met de bekende Nunspeetse kunstenaars. Nadat de directeur Arie v/d Spek het woord gaf aan de voorzitter van de VVV (dat is hij zelf) hield hij een openingstoespraak. Heel goed dat hij een verband legde tussen de vrije academie en het toerisme in Nunspeet. Nunspeet is een kunstenaarsdorp en dat moet iedereen weten. Ik kan u verklappen dat de expositie er ook mag wezen. Ik kan hem u van harte aanbevelen.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (8/06/2009)

Verkiezingen Europees parlement
Afgelopen donderdag mocht ik weer een dag op het stembureau op de Dacostaschool in Nunspeet zitten. Al voor 07.00 uur werd ik hartelijk welkom geheten door de directeur van de school. Om 07.30 uur begon de stemming en het duurde tot 21.00 uur. Nieuw dit keer was het verplicht legitimeren. De instructie was om niemand toe te laten zonder legitimatie. Daarover spraken we nog even onderling met de stembureauleden. Als voorzitter van het stembureau was ik eindverantwoordelijk en ik stelde dat ik zelfs m�n eigen moeder niet zou laten stemmen zonder geldige legitimatie. Dat kon ik makkelijk zeggen want die stemt toch niet in Nunspeet. Mij echtgenote echter wel. En laat dat nou net 1 van de 7 mensen zijn die geen legitimatie kon tonen. Voor een ieder die mij kent weet wat ik heb beslist��� iedereen, inclusief mijn echtgenote ging naar huis om legitimatie te halen. Dat gaf later natuurlijk nog wel aanleiding tot enige hilariteit. Ik mocht echter gewoon thuis slapen. Veel reacties kwamen op het terug gaan in de tijd omdat we met een rood potlood moesten stemmen. Ik vertelde veel mensen dat ze de volgende keer een dikke kei kregen om daar de naam van hun favoriet in uit te beitelen. De mooiste opmerking kwam echter van mede stembureaulid Rinus Loopik. Hij vroeg of hij een stemcomputer kon krijgen om ten toon te stellen in museum �de oudheidkamer�. Daar een bordje onder met �zo werd vroeger gestemd�. Er was niemand die begrip had voor het terug gaan in de tijd. Het argument dat het kiesgeheim niet veilig zou zijn is natuurlijk lariekoek. Ook nu kan er boven het stemhokje een speldenknop cameraatje worden gehangen. Dan kun je ook elders zien op wie iemand zijn of haar stem uitbrengt. Ook de mogelijkheid tot hertelling zou kunnen als we de computer een uitdraai per stem laten maken die de kiezer zelf in een bus kan doen. Ook voor mij veel onbegrip dus. Het tellen achteraf was veel maar wel leuk overigens.

Er waren mensen die het stembureau nog om stemadvies vroegen. Natuurlijk gaven we dat advies niet. Wel het compliment dat deze mensen toch kwamen ondanks het feit dat ze het moeilijk vonden om een keuze te maken. Om eerlijk te zijn wist ik het zelf ook niet echt zeker. Ik wist wel dat ik het niet eens ben met welke uitbreiding van de EU dan ook. Dat maakt de keuze al weer eenvoudiger en is ook een reden om vooral te gaan stemmen. Misschien is het geen vergelijk maar ik keek vroeger graag naar het Eurovisie songfestival. Na de enorme uitbreiding met landen is dat voorbij. We herkennen ons zelf er niet meer in. Dat mag van mij niet gebeuren bij onderwerpen die er echt toe doen. Ik kreeg pas de vraag wat ik van burgerparticipatie vond. Ik heb geantwoord dat het stemrecht (actief en passief) voor mij de ultieme vorm van burgerparticipatie is. ALTIJD GAAN STEMMEN DUS!


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (29/05/2009)

Gemeentebestuur in gesprek met inwoner
Afgelopen week was de laatste van een serie bijeenkomsten met het onderwerp in de titel. Alleen ontbreekt dan de de �s� achter inwoner. Het gemeentebestuur gaat dan met de inwoners in gesprek over de resultaten van de onlangs gehouden leefbaarheidsmonitor en het speelruimtebeleid in de gemeente. Dit keer was het centrum van de kern Nunspeet aan de beurt. Vol goede moed begaf ik me naar het gemeentehuis waar de happening plaats zou vinden. Ik trof daar veel mensen aan. Namelijk collegeleden, ambtenaren en een paar raadsleden. Tussen hen zag ik ��n centrumbewoonster. De happening werd afgeblazen en de ene bezoekster kreeg alle aandacht. Zij werd in de gelegenheid gesteld om haar zegje te doen over het speelruimtebeleid. �Zijn de mensen moe?� vraag ik me dan af. Bij de andere bijeenkomsten was de opkomst beter maar lang niet altijd goed. Juist in het kader van het dualisme moeten we als gemeenteraadsleden meer met de inwoners van onze gemeente in gesprek. Daar moeten we onze kennis opdoen om kaders te stell en. Het college moet daarmee vervolgens aan de slag. De rollen zijn in Nunspeet vaak omgedraaid. Het college communiceert met de burger en de raad zit in het gemeentehuis. De voorloper van deze bijeenkomsten, de zgn wijkschouw, is juist vanuit het dualisme ontstaan om de raad in contact te brengen met de burger. Als snel bleek dat de raadsleden op de vaak detaillistische vragen van burgers geen antwoord hadden maar de aanwezige collegeleden wel. Het gevolg was dat het college van B&W de rol van de raad overnam. De burger was en is hier tevreden mee en raad en college ook. Toch houdt het me bezig omdat we bij Gemeentebelang nou juist heel veel waarde hechten aan de kennis die we opdoen �op straat�. Natuurlijk ziet u ons overal. We lijken de OAD wel. (Op die bussen staat: �je ziet ons ook overal�.) We zullen dat ook blijven doen. Ik weet zeker dat we zo toch voldoende kennis opdoen om een goede fractie te kunnen zijn.

Nieuwe inwoners
Afgelopen week ook een avond bijgewoond voor nieuwe inwoners van onze gemeente. Een overweldigend succes wil ik stellen. De opkomst was groot. Zo�n 50 � 60 mensen De burgemeester vroeg om negatieve en positieve punten te noemen vanuit hun ervaring binnen Nunspeet. Een wat oudere mevrouw met een rollator had een negatief puntje tussen al haar positieve ervaringen. Ze vindt dat de voetpaden in Nunspeet voor rollatorgebruikers vaak moeilijk te begaan zijn. De oorzaak ligt dan bij bomen midden op de stoep en ongelijke tegels. Dat laatste vaak door boomwortels. Ze heeft wel een punt natuurlijk maar het is ook een beetje het gevolg van het wonen in een groene gemeente. Toch een puntje van aandacht. Een echtpaar uit Vierhouten wist niet wat ze overkwam toen alles in het voorjaar groen werd. Zoveel mooi groen hadden ze nog nooit gezien. Ook werd regelmatig een mooi compliment gemaakt voor de ambtenaren op het gemeentehuis. Daar werden ze volgens velen op zeer correcte en behulpzame wijze geholpen. Dat vermoedde ik al maar zo�n bevestiging is altijd mooi om te horen. De bezoekers waren unaniem enthousiast over deze avond.

PiKaNu
Pinkster Kamp Nunspeet voluit. Scouting Nunspeet had de raad en het college uitgenodigd om bij de start van dit kamp aanwezig te zijn. Samen met Cees Vissenberg, Ren� Slager en namens het college Edward van der Geest zijn we naar het Zwarte veldje gegaan en hebben aanschouwd hoe bijzonder deze club is. Wist u dat Scouting Nunspeet 125 leden heeft en elke zaterdag een activiteit heeft? Dit kamp is een regionale happening waarbij meerdere scouting groepen deelnemen. Goed om zoveel kinderen te zien die veel plezier hebben. Tot en met 2e pinksterdag werken ze een programma af. Dat kan maar weer mooi in Nunspeet.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (15/05/2009)

Brandweer
Deze week een voorlichting bijgewoond over de Veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland. (VNOG) Na een rondleiding door de nieuwe meldkamer in het eveneens nieuwe gebouw van de politie en VNOG volgde een presentatie. Overigens leuk om een ex collega van de marechaussee en een dame uit Nunspeet daar aan het werk te zien. De taken van de VNOG werden uitgebreid besproken. Vooral de brandweertaken kwamen aan de orde. Na de rampen in Volendam(�t Hemeltje) en Enschede (vuurwerkramp) besloot de regering dat de hulpverlening nog beter geregeld moest worden. In het kader daarvan heeft de minister van binnenlandse zaken Nederland in veiligheidsregio�s verdeeld. Onze regio bestrijkt het gebied van de achterhoek (Doetinchem) tot de NW-Veluwe (Hattem). Erg groot dus. Enkele cijfers uit dat gebied: 22 gemeenten, 870.000 inwoners, 3.000 vierkante kilometers, begroting: 14 miljoen euro, 6 brandweerclusters, 58 brandweerkazernes, 190 beroepskrachten, 1.700 vrijwilligers, 15.000 brandweer-meldingen per jaar, 800 geneeskun dige partners, 54.000 ambulance-meldingen (waarvan 14.000 spoed) per jaar. Gigantisch dus! ��n van de 6 clusters is de brandweercluster Veluwe west. Daar vallen de gemeentes Putten, Ermelo, Harderwijk en Ermelo onder. Binnen de cluster gaat de brandweer Nunspeet (Groep Nunspeet en Elspeet) samenwerken met de andere gemeenten. U moet dan denken aan:

- Samen oefenen
- Samen inkopen en onderhoud
- Samen beleid vormen
- Kennisdeling
- Afstemming risicobeheersing
- Samen ��n commandant of een primus inter pares

Het beroepspersoneel is nu in dienst van de gemeenten en zal straks in dienst zijn van de VNOG. Mijn zorg ging uit naar de vrijwilligers. Gelukkig kon de de heer Scherjon, regionaal commandant brandweer

Nunspeet beweegt
Wat een geweldige middag! Mooi weer en de meeste sportverenigingen waren vertegenwoordigd op en rond het marktplein in Nunspeet. Er waren zelfs verenigingen die nieuwe leden konden inschrijven. Dat is nou de belangrijkste doelstelling. Sporten is gezond voor iedereen en vooral voor kinderen. Er was veel te doen en het viel me op dat het allemaal in een goede sfeer verliep. Ook een belangrijk doel. Dingen samen doen en beseffen dat het dan ook nog leuk is ook. Ik liep de gemeentelijke �aanjager� Jan Carlo Bos nog tegen het lijf en hij was tevreden over de hele gang van zaken. Dat was volgens mij iedereen. Een geweldige dag die we er zeker in moeten houden.

Dorpsplan Vierhouten
Bij de presentatie van de leefbaarheidsmonitor in het dorpshuis in Vierhouten kreeg na de pauze de voorzitter van de dorpsvereniging, Gerda Hooghordel, het woord. Ze stelde de werkgroepen voor die zijn ingesteld om invulling te geven aan de zaken die zijn opgesomd in het vorig jaar vastgestelde dorpsplan. Een goed plan waar veel re�le kansen in worden genoemd. Ik ben blij met de initiatieven die de inwoners van Vierhouten via de dorpsvereniging ontplooien. Voor de fractie van Gemeentebelang is het dorpsplan een belangrijk, ja zelfs een zeer belangrijk, document. Hij zit dan ook standaard in mijn raadsmap.

Heropening dorpshuis De Wieken in Hulshorst.
Hier was dus geen sprake van �in de brand, uit de brand�. Dit kwam het bestuur helemaal niet uit die brand in mei 2008. Gelukkig ziet de boel er weer strak uit en hebben ze alle huurders, op 1 na, weer terug. Goed om te horen dat direct na de brand iedereen bijsprong om de schade te herstellen. Samen werd alles weer op orde gebracht. Mooi zo�n dorp waar de mensen bereid zijn om elkaar te helpen.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (01/05/2009)

Koninginnedag werd Koninginneslag.
De feestelijkheden waren ook in Nunspeet in volle gang. Ik was net bij de aubade voor het gemeentehuis geweest en liep even door het dorp. Daar hoorde ik van ons bestuurslid Bert Lankman dat er iemand dwars door de menigte tegen �de Naald� in Apeldoorn was gereden.

Na alle nieuws gevolgd te hebben moet ik bijna wel concluderen dat het een slecht voorbereide actie van een geesteszieke geweest moet zijn. Ik hoorde van een collega (marechaussee) die bij de naald dienst had gedaan dat hij positief verrast was over de professionaliteit van de hulpverlening. Hij vertelde dat ambulancepersoneel en andere hulpverleners in volledige kalmte hun werk deden. Onder de overledenen ook een collega van mij te betreuren. Op zo�n moment is de marechaussee ��n grote familie en zoekt steun bij elkaar. Mijn medeleven gaat uit naar alle slachtoffers en nabestaanden. Ook mijn ongeloof is groot. Ik moet zeggen dat ik me wel stoor aan mensen die in het nieuws komen en verwijten maken richting beveiliging. Dit soort acties zullen we nooit kunnen voorkomen. Voor hetzelfde geld heeft iemand het niet op het koningshuis gemunt maar op een voetbalclub. Dan rijdt hij door de supportersschare tegen het stadion aan. Dan is het goedkoop om te stellen dat betonnen blokken op de weg dat hadden kunnen voorkomen toch? Nee, wat mij betreft moet en mag er niets veranderen en moeten we volgend jaar weer gewoon feest vieren. Deze trieste gebeurtenis moet als een zeer triest incident worden beschouwd en als zodanig herdacht.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitter Henry Stulen (24/04/2009)

Het was weer een zinvol weekje
Het was weer een zinvol weekje. Zondag de herdenking van de bevrijding van Nunspeet bijgewoond, maandag factievergadering, dinsdag een bijeenkomst over toerisme op de Veluwe bijgewoond, woensdag naar de regionale startconferentie �participatie NU� en donderdag raadsvergadering. Zoals u leest weer veel afwisseling. Het is nu vrijdagmorgen en vanmiddag weer een �krent in de pap� want we gaan op bedrijfsbezoek met de Ondernemers Voor Ondernemers (OVO). En wie beweert nog dat het raadslidmaatschap niet leuk is? Ja, het kost veel tijd maar daar krijg je veel voor terug. We leren elke dag weer.

De raadsvergadering had een agendapunt wat elk jaar terug komt en veel stof doet opwaaien. Als raadsfracties hebben we het debat gevoerd over de wensen en prioritering voor de begroting 2010-2013. Natuurlijk was er veel gesteggel. Het resultaat was echter uiteindelijk wel zoals ik al verwachtte. Hoewel�.. er werd een bijdrage in de bouwkosten voor het PC Hospice gevraagd van �50.000. De SGP was ronduit voor en gebruikte zelfs als argument dat binnen dat hospice straks euthanasie ook word gefaciliteerd. In die zin dat het PC Hospice de doorverwijzing regelt voor iemand die een euthanasiewens heeft. Dat is toch bijzonder! De SGP bleef bij dat standpunt. De CU twijfelde bij haar eerste schriftelijke bijdrage en legde de bal bij het college van B&W. Tijdens het debat was de CU echter al heel snel om. Sterker nog, al voor het debat. Ik was woordvoerder voor Gemeentebelang en heb namens mijn fractie aangegeven het niet met de subsidie eens te zijn. Wij zijn van mening dat dit niet behoord tot de taak van een G emeente. De exploitatie moet door de AWBZ worden vergoed en wat ons betreft moet daar winst worden gemaakt zodat het gebouw betaald kan worden.

Wat ik als onprettig heb ervaren was de zogenaamde orde van de vergadering. De afspraak om onze schriftelijk (tbv pers, collega fracties en voorbereiding matrix door griffie) op 16 april ingeleverde bijdrage niet voor te lezen werd in meerdere of mindere mate door bijna alle fracties geschonden. De voorzitter van de raad liet het daar bij. Hij kon denk ik ook niet anders. Ik heb mij wel aan de afspraak gehouden met als gevolg dat het leek alsof wij geen standpunten hadden ingenomen. Ook verzuimde de voorzitter te vermelden dat de schriftelijke stukken deel uitmaakten van de beraadslagingen. Het doet echter allemaal niets af aan het resultaat. Positief was het compliment van het CDA dat Gemeentebelang een partij is die zich altijd sterk maakt voor sport. Dat hoor ik graag. Wilt u onze bijdragen voor de vergadering lezen dan kan dat op onze website of hyve.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitterHenry Stulen (17/04/2009)

Korte maar bijzondere week
Deze week was een kort weekje. De 2e paasdag waren er geen activiteiten. Dinsdag kwam in het kader van de verkiezingen in 2010 de selectiecommissie van Gemeentebelang bij elkaar. Deze commissie waar ik ook in zit gaat de kieslijst voor de aanstaande verkiezingen samenstellen. Vanzelfsprekend krijgen we weer gewoon 30 Gemeentebelangleden op die lijst. Voor ons geldt dat de eerste 10 rekening moeten houden met een raadslidmaatschap.

Ledenvergadering Gemeentebelang
De nummer 1 van de lijst is woensdagavond bij de ledenvergadering van Gemeentebelang al gekozen. Unaniem werd wederom Edward van der Geest tot lijsttrekker verkozen. Ik ben daar blij mee. De andere 29 plaatsen op de lijst zullen ergens in het najaar door de leden worden gekozen op voorstel van de selectiecommissie. Daar hoop ik zelf ook weer bij te zitten. Woensdag op de ledenvergadering werd tevens onze interim-voorzitter unaniem verkozen tot voorzitter. Tevens een heugelijk feit want er werd zowaar een Elspeter als bestuurlid gekozen! Hier was iedereen het natuurlijk ook mee eens. Bij Gemeentebelang zijn we altijd al bezig om vertegenwoordiging te hebben in alle kernen. Nu iemand uit Elspeet is wel heel erg mooi. Het is Ronald Wieberdink. Na het offici�le gedeelte mocht ik een presentatie houden over de bereikte resultaten uit ons verkiezingsprogramma. Dat deed ik met genoegen moet ik zeggen. Een positief verhaal want we hebben veel uit ons verkiezingsprogramma gerealiseerd. Vervolgens nam ons erelid Paul Gommers het �stokje� over en hield een brainstormsessie om input te krijgen voor het nog te maken verkiezingsprogramma 2010-2014. Geweldig om te zien hoe onze leden hier naar hartenlust aan meewerkten. We zullen natuurlijk deze inbreng heel nadrukkelijk betrekken bij het schrijven van dat verkiezingsprogramma.

Wijkbezoek Elspeet
Donderdag het wijkbezoek Elspeet. Hier geeft het gemeentebestuur uitleg over de resultaten van de onlangs gehouden leefbaarheidsmonitor. Opvallend dat er naast het bestuur van de dorpsvereniging weinig belangstellenden waren. Dat zijn we in Elspeet wel anders gewend! Nu was er qua resultaten van de leefbaarheidsmonitor ook geen aanleiding om te komen. Als mijn kinderen met zulke cijfers van school komen dan ben ik apetrots. (Dat ben ik trouwens nu ook) Ook werd het speelruimtebeleid van de gemeente voor zover het Elspeet betrof besproken en gepresenteerd. Al met al werd het een zinvolle avond waar wij als Gemeentebelangers (ik was daar samen met Cees Vissenberg en Martin Mol) weer iets hebben geleerd over de kern Elspeet.


Geen Informatie Weblog van fractievoorzitterHenry Stulen (09/04/2009)

Mijn eerste weblog! Ik ben er blij mee. Kan ik iets van me afschrijven en iedereen die dat wil kan het lezen. Ik beloof u regelmatig iets te schrijven. Reageren mag natuurlijk altijd. Mijn bereikbaarheidsgegevens staan op de website.

Vandaag een vrije dag van mijn werk bij de marechaussee. Voor mij is vrij echter nooit echt vrij. Het begon vandaag om 09.00 uur met een bespreking samen met de heren Paul Gommers Sr. en Edward van der Geest. Op de leden vergadering van Gemeentebelang op 14 april a.s. gaat Paul een brainstormsessie met onze leden leiden om input te krijgen voor ons verkiezingsprogramma 2010-1014. Werkelijk indrukwekkend om te horen hoeveel kennis bij een man als Paul zit ondanks het feit dat hij al sinds 2001 geen wethouder meer is. Ook geeft het een goed gevoel dat we richting de verkiezingen in 2010 zoveel steun krijgen van onze leden. Op verschillende fronten worden we gesteund en voorzien van goede informatie. Ik noem dan onderwerpen als zorg, ouderen, jongeren, groen milieu, toerisme, promotie, communicatie enz.

Tijdens de bespreking werd ik gebeld door iemand van de evangelische gemeente Nunspeet. Deze kerk heeft ooit al eens aangeven het gebouw waar nu de muziekschool in zit te willen kopen om hun diensten te kunnen houden. Dat doen ze nu namelijk ook. De muziekschool gaat naar de MFA Veluvine en de gemeente heeft de grond waar de muziekschool nu op staat samen met een paar andere vrijkomende MFA locaties via een prijsvraag aan de Bimobouw gegund om te bebouwen. Van de aannemers die meededen aan de wedstrijd was de Bimo de winnaar. Uiteindelijk moet de bebouwing van die locaties voor de gemeente een groot bedrag opleveren waarmee weer een groot deel van de Veluvine wordt gefinancierd. Destijds kwam het onderwerp van de evangelische gemeente Nunspeet aan de orde in de commissie Ruimte en Wonen en werd door ons raadslid Alieke Borsboom behandeld. Zij bracht het Gemeentebelang standpunt helder naar voren. In het kort komt het hier op neer dat het de gemeente wat ons betreft geen cent mag kosten maar dat wat ons betreft de kerk daar mag blijven zitten. Nu blijkt dat financieel niet mogelijk te zijn. Ik heb dan ook ons standpunt nogmaals helder gemaakt aan deze vertegenwoordiger. Ook gaf ik hem een tip mee (kreeg ik op de valreep van Paul Gommers) om eens navraag te doen bij een kerkgemeenschap die volgens de �verwarmingsbuizen� een locatie wil verlaten.

Vanmiddag ga ik nog even foto�s maken van Veluvine voor onze website. Dat probeer ik zo�n beetje wekelijks te doen. Die plaats ik dan gelijk. Vanavond hebben we de commissie algemeen bestuur die ik vanmiddag nog even nader ga voorbereiden. Zoals u kunt lezen�. Mijn vrije dag is weer nuttig besteed.

Met vriendelijke groeten,

Henry Stulen

Copyright © 2006, Vereniging Gemeentebelang Nunspeet. Alle rechten voorbehouden.